شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود گفت: متاسفانه سیر ابتلا به ویروس کرونا رو به افزایش بوده و بر این اساس تعداد فوتی ها نیز افزایش می یابد. وی ادامه داد: با وجود اینکه کادر درمان بصورت شبانه روز در حال خدمات رسانی به بیماران کرونایی است اما […]

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود گفت: متاسفانه سیر ابتلا به ویروس کرونا رو به افزایش بوده و بر این اساس تعداد فوتی ها نیز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کادر درمان بصورت شبانه روز در حال خدمات رسانی به بیماران کرونایی است اما ظرفیت بیمارستان ها روبه اتمام بوده و شهروندان باید نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

وی اضافه کرد: دولتمردان نیز باید نسبت به خرید واکسن کرونا اقدام کنند چراکه مقدار تزریق واکسن کمتر از نیم درصد کل جامعه است و حتی برخی از کادر درمان نیز هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

دبیری خاطرنشان کرد: از شهرداری تبریز می‌خواهیم نهایت همکاری را با ستاد کرونا داشته باشد که البته شاهد همکاری خوب شهرداری نیز هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد فوتی ها روزانه ۱۴ هزار نفر در دنیا است ادامه داد:  با اینکه ابتلا نسبت به پیک های گذشته افزایش یافته اما آمار مرگ و میر کاهشی بوده است که امیدواریم‌ با تزریق واکسن این ویروس ریشه‌کن شود.

وی تاکید کرد: اعضای شورا و کارکنان شهرداری نباید تحت تاثیر انتخابات قرار بگیرند و تا آخرین روز باید به وظایف خود عمل و پروژه های عمرانی را جلو ببریم.

دستور اول جلسه به « لایحه شهرداری تبریز درخصوص اعمـال مساعدت مالی و تخفیف ۵۰ درصد از کل بدهی عوارض تابلوی یکی از مدارس تبریز به لحاظ عدم اطلاع موسس دبیرستان مذکور از میزان مبالغ عوارض و شرایط ایجاد شده ناشی از بیماری کرونا و تعطیلی مدارس» اختصاص داشت.

سونیا اندیش، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: بخشودگی عوارض تابلو اقدام درستی نیست چراکه  بعضی افراد با اطلاع قبلی اقدام به نصب تابلو کرده و پس از چند سال برای پرداخت عوارض خواستار تخفیف می‌شوند.

وی افزود: عوارض تابلو از تمام مدارس اخذ می‌شود و نباید اینگونه باشد که به یک مدرسه تخفیف خاص داده شده است که این اقدام موجب اعتراض سایرین خواهد شد.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز اظهار کرد: شهرداری که بخشودگی عوارض مدرسه را به دلیل کرونا اعلام می‌کند، مشخص کند که این بخشودگی برای یک سال است یا چندین سال.

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای شهر تبریز نیز تاکید کرد: از زمان شیوع کرونا تمامی مدارس مخصوصا مدارس غیر دولتی متضرر شده‌اند که ما باید از این قشر حمایت لازم‌ را داشته باشیم.

فرج محمد قلی‌زاده، رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی نیز  اضافه کرد: شیوع کرونا باعث تعطیلی مدارس نشده بلکه مدارس شهریه ها را گرفته اند اما درآمدشان ثابت و هزینه کرد ها کاهش داشته است. نباید تصمیمی گرفته شود که منجر به تبعیض در میان مدارس شود ، باید به جای تصمیمات تبعیض آمیز مصوبه ای داشته باشیم‌ که به تمام‌ مدارس کمک شود.

محمد باقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز هم گفت: در مدارس آموزش های تربیتی ارائه می‌شود اما اقدام مدیر مدرسه بر خلاف قانون، اقدامی ضد تربیتی است که ما نباید این اقدام را تایید کنیم.

دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص اظهار کرد: باید سازوکاری در نظر گرفته شود که در آینده برای مراکز آموزشی استاندارد متفاوتی در زمینه تابلو تعریف شود.

در پایان  این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی  و نظارت، تحقیق و ارزیابی ارجاع شد.

دومین دستور جلسه این هفته با عنوان «لایحه‌ی شهرداری تبریز درخصوص اعمال مساعدت مالی و پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) استان به‌عنوان کمک مالی برای حمایت هدفمند از افراد و خانواده های تحت حمایت» بررسی شد.

بهشتی در این رابطه گفت: براساس تبصره‌ی بودجه،‌ نهادهای حمایتی می‌توانند براساس توافق با شهرداری قرارداد مشارکت امضا کنند لذا کمیسیون برنامه و بودجه با این لایحه موافق است.

وی افزود: براساس لایحه‌ی وزارت کشور نمی‌توان به دستگاه هایی که از بودجه کشور استفاده می‌کنند کمک‌کرد و باید در قالب مشارکت باشد.

اندیش نیز بیان کرد: کمیته امداد اعلام کرده است که در سال ۹۷، ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه داشته و اکنون شاید به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده باشد، ما در چه قالبی می‌خواهیم به کمیته امداد کمک کنیم؟ 

بهشتی گفت: اگر ۱۰۰ میلیون تومان به کمیته امداد پرداخت می‌شود به این دلیل است که شهرداری افراد نیازمند را به کمیته امداد ارجاع دهد.

دبیری، نیز گفت: افراد کم بضائت از طریق شهرداری به کمیته امداد معرفی خواهد شد.

شکوراکبرنژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز اظهار کرد: تمام اعضای شورا از کمک به افراد نیازمند استقبال می‌کنند اما باید به نحوی باشد که مورد سو استفاده قرار نگیرد و در محل مقرر هزینه شود.

دبیری در ادامه تاکید کرد: کمیته امداد به صورت کارشناسی اقدام به کمک به افراد نیازمند می‌کند و بدنه کارشناسی این نهاد بسیار قوی است و کمک مالی به این نهاد موجب خواهد شد که این مبلغ به دست افراد نیازمند برسد.

این لایحه شـهرداری با رای اعضای شورا به تصویب رسید.

سومین دستور جلسه امروز به «لایحه شهرداری تبریز در خصوص صدور مجوز اعمال جابجایی و افزایش بودجه پروژه کمک به احداث لندفیل و جابجایی و افزایش در ردیف اعتبارات پروژه تکمیل احداث بزرگراه ولایت» اختصاص داشت که با قید دو فوریت بررسی شد.

تقی پور در این خصوص گفت: این‌ لایحه در سال گذشته نیز با قید دو فوریت آمده بود که برگشت داده شد.مطابقت اتوبان ولایت با طرح جامع و نحوه‌ی هزینه کرد شهرداری باید مشخص شود.

وی ادامه داد: اراضی حاشیه‌ای اتوبان و کاربری آنها می‌توان برای شهرداری در آینده درآمد زایی داشته باشد و کاربری های فضای سبز که در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت قطعه بندی و به فروش رسیده است.

وی اضافه کرد: پروژه‌ی تقاطع اتوبان و جاده بزرگراه «تبریز – اهر» باید اجرا شود و اداره‌ی کل راه و شهرسازی باید در این زمینه ورود کند چون که در آینده می‌تواند برای شهرداری بار مالی ایجاد کند.

فرج قلی‌زاده نیز گفت: این دومین‌بار است که آقای تقی‌پور موضوعات کلانی را اعلام می‌کند ولی توجه نمی‌شود از ریاست شورا می خواهیم که این مستندات از طریق حراست بررسی شود تا تخلفات  انجام شده بررسی و به نتیجه ختم شود.

اندیش اضافه کرد: یکبار در صحن شورا خلاصه فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته در خصوص پروژه اتوبان ولایت مطرح شد. مشکل در نحوه تملک و نحوه اجرا است و کمیسیون عمران بارها از این منطقه بازدید کرده است.

وی ادامه داد: جلسه‌ای که در خصوص حواشی اتوبان ولایت برگزار خواهدشد باید به صورت تلفیقی و با حضور کمیسیون تحقیق و نظارت و کمیسیون عمران باشد.

تقی‌پور گفت:  در یک جلسه غیرعلنی توضیحات فنی ارائه شود تا اعضای شورا در جریان اتفاقات انجام شده قرار بگیرند. من مخالف اجرای اتوبان ولایت نیستم اما باید به صورت شفاف در جریان  موضوعات در این‌خصوص باشیم.

در نهایت بررسی این لایحه به یک جلسه مجزا با حضور حراست شهرداری و کمیسیون های عمران و تحقیق و نظارت واگذار شد.

سخنرانی میان دستور محمد حسن اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز چهارمین دستور جلسه این هفته بود.

اسوتچی گفت: مقرر بود گزارش کارشناسی حادثه مترو در صحن علنی شورا مطرح شود که متاسفانه هنوز هیچ خبری نیست.

وی ادامه داد: علی‌رغم تصمیمات  اختصاص ‌شده و جان باختن پاکبانان هنوز  جاروب خریداری ‌نشده است.

وی افزود: وضعیت پله‌برقی هایی که در محدوده‌ی مرکزی شهر قرار دارد هنوز پیگیری نشده است.

وی با اشاره به تضاد بین مباحث پرسنلی و عملکرد، گفت: تا به حال درخواست شخصی نداشته‌ام و هرچیزی را که در حیطه وظایف یک عضو شورا بوده است، خواسته ام.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: در زمینه‌ی حق و حقوق مربیان به درستی عمل نشده است و وضعیت برخی از مربیان حل شده اما بعضی ها برای کار کردن باید تعهد عدم تجمع دهند.

وی ادامه داد: هرگز سوال نشده که این مربیان به چه علت تجمع و اعتراض کرده‌اند و به نحوی در مقابل آنها رفتار می‌شود که باید تعهد محضری دهند تا دوباره مشغول به کار شوند.

اسوتچی گفت: این مربیان به صورت خودسرانه در شهرداری مشغول به کار نشده اند و حداقل خواسته‌ی آنها این است که بیمه‌ی ما را کامل پرداخت کنند.

وی بیان کرد: کارگران خدمات شهری گاهی موادی را جمع می‌کنند تا به فروش برسانند اما سرکارگر پسماند آن را توبیخ کرده و تعهد می‌گیرد که دیگر چنین کار انجام‌نشود.

وی تاکید کرد: زحمات چندین ماهه‌ای که در خصوص بودجه کشیده شده است متاسفانه رعایت نمی‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز  اضافه کرد: اگر از مربیان و کارگران خدمات شهری تعهد گرفته می‌شود باید مشخص شود که فرد مذکور در کدام بخش درحال فعالیت است.

وی ادامه داد: در کلانشهر تبریز که براساس ادعا ها به سمت جهان شهر بودن حرکت می‌کند، براساس کدام قوانین و ضوابط به یک فرد که مشخص نیست در کجا مشغول کار است، حقوق پرداخت شده است.

اسوتچی اضافه کرد: اگر احسان می‌کنیم به همه احسان کنیم اگر موضوعات برخی را پیگیری می‌کنید مشکلات دیگر کارگران را نیز پیگیری کنید.

وی ادامه داد: اینگونه نباشد که هرکس زور و اجبار دارد به آن ارزش داده شود و به افرادی که زور ندارند در حق آنها اجحاف شود. یک بار برای همیشه به این قضایا پاسخ داده شود.

وی تاکید کرد: شهدا در خون خود نقلتیده و جانبازان جانبازی نکرده‌اند که اینگونه با مردم رفتار شود.

دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: هفته آینده جلسه‌ای در خصوص گزارش مترو و خرید جاروب برگزار می‌شود و از شهرداری می‌خواهیم در خصوص اقدامات انجام‌شده در خصوص خرید جاروب گزارش ارائه کنند.

وی ادامه داد: در خصوص پله های برقی مکاتبات انجام‌شده و معاونت حقوقی شهرداری از پیمانکار شکایت و تبلیغات آنها را حذف خواهد کرد.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز گفت: تحقیق و تفحص مترو تبریز علارغم ارجاع به کمیسیون تخصصی هنوز به صورت کامل انجام‌نشده است و در ادامه روند آن مشکل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: چندین بار تقاضای پیگیری کردم و علی‌رغم پیگیری ها پاسخی داده‌ نشد و  به دادستانی تبریز نیز شکایتی را اعلام کردم تا این موضوع را پیگیری کند.

وی افزود: چند هزار میلیارد تومان پول و املاک مختلف به مترو تبریز داده شده اما نظارت کافی در این زمینه انجام نشده است.

مسعودی ریحان گفت: کسانی که به من برچسب شانتاژ می‌زنند، ماده ۷۶ آیین کار شورا را مطالعه کنند، تحقیق و تفحصی که ۵ نفر از اعضای شورا آن را امضا کرده‌اند باید پیگیری شود.

وی اضافه کرد: تا زمان نتیحه بخشی این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

 دبیری در پاسخ مسعودی ریحان گفت: پاسخ کمیسیون تخصصی در خصوص تحقیق و تفحص ارسال شده است و مابقی روند براساس آیین کار پیگیری شود.

اندیش نیز در این‌خصوص گفت: موضوع تحقیق و تفحص به محض وصول و ارجاع به کمیسیون عمران بررسی و پیگیری شده و نتیجه نیز اعلام شده اما کسی که نمی‌خواهد قبول کند، قبول نمی‌کند.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۶ جلسه در این رابطه برگزار شده است و با مستندات و دلایل برسی و نتیجه و مستندات به رئیس شورای شهر ارسال شد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: چون عضو شورای شهر خواستار پیگیری مجدد شدند مجدداً خواستار ارائه مستندات شدیم و این موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

اندیش اضافه کرد: نباید اینگونه باشد که در فضای رسانه‌ای به یکدیگر اتهام بزنیم اگر مستنداتی وجود دارد ارائه شود.

وی گفت: بنده در مقابل مردم و افکار عمومی پاسخگو هستم و در مقابل عضو شورا پاسخگو نیستم. من وظایف خودرا به صورت کامل انجام داده‌ام و هرکس اعتراض دارد، می‌تواند شکایت کند.

در ادامه لوایح شهرداری تبریز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر که به صورت مجازی برگزار می شد مورد بررسی قرار گرفت.

لایحه شهرداری تبریز درخصوص اعمال مساعدت مالی و تسویه حساب بدهی از بابت عوارض احداث بنا مازاد بر پروانه ساختمانی مسجد رسول الله تحت مالکیت زمین به نام سازمان ملی زمین بررسی و تصویب شد.

لایحه شهرداری تبریز درخصوص اعمال مساعدت مالی به یکی از شهرندان تبریزی از بابت تامین قسمتی از هزینه های عمل جراحی یکی از فرزندان دو قلوی ۲۰ ساله بررسی و به تصویب رسید.

بررسی لایحه شهرداری تبریز درخصوص تجویز اعمال کاهش محاسبه عوارض به میزان۳۰درصد ازکل مبلغ عوارض به سال۹۹ودریافت۳۰درصدبصورت نقدی و وصول مابقی بصورت اقسـاطی مطـابق تعرفه عوارض محلی ازچهـار بلوک متعلق به تعـاونی مسـکن فرهنگیان اسـتان به منظور مساعدت به اعضای تعاونی مسکن در دستور کار قرار گرفت.

بهشتی گفت: شرکت تعاونی در گذشته تخلف کرده و موجب شده ۱۲۸ نفر از اعضا متضرر شوند که سال ها است درگیر دادگاه هستند و مقرر شده شهرداری در راستای کمک به آنها مساعدت داشته باشد.

فرج قلیزاده نیز گفت: اگر در مجازات قاطعیت باشد شاید به ضرر چند نفر تمام شود اما از تکرار تخلف جلوگیری می‌کند، اینگونه اقدامات موجب متضرر شدن اموال عمومی خواهد شد.

وی اضافه کرد: با چنین لوایحی مخالف هستم و تقاضا دارم در ماه های باقی مانده از شورای پنجم موضوع هبه را مطرح نکنیم.

 اندیش نیز گفت: متن لایحه و نحوه نگارش گنگ است و باید این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون ها ارجاع شود.

وی اضافه کرد: باید مشخص شود این ۳۰ میلیارد تومان از کجا آمده و چگونه به این رقم‌ رسیده است که شهرداری به این رقم نیاز دارد تا مشکلات شهری را مرتفع سازد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: تخلفات تعاونی های مسکن باید متوقف شود و اینگونه نباشد که بعد از انجام تخلف از شهرداری لایحه بگیرند.

مسعودی ریحان نیز گفت:  تخلف در تعاونی فرهنگیان محرز است، ۲۰ سال است که فرهنگیان در این تعاونی درگیر هستند و جوانی خود را به پای این ملک ریخته‌اند.

وی اضافه کرد: این لایحه‌ی درستی است اما در زمان مناسبی نیامده چون در صورت دفاع از این لایحه متهم به اقدامات انتخاباتی خواهیم‌شد. این لایحه باید با بررسی مجدد در موقع مقرر تصویب شود و مشکلات این قشر زحمت کش نیز رفع شود.

بابایی اقدم نیز اظهار کرد: این لایحه در زمان دیگری به صورت کامل بررسی و تصویب شود.

در ادامه نامه شـهرداری تبریز درخصوص ادامه فعالیت کمیسیون ویژه برای پرونده های ماده صد بررسی و مقرر شد نامه‌ی شهرداری در جلسه‌ای دیگر با حضور کارشناسان بررسی شود.

تقی‌پور در ادامه گفت: رهاسازی پسماند ها در کنار جاده‌های بین شهری چهره نازیبا ایجاد می‌کند و وجهه شهر را زیر سوال می برد.

وی افزود: اخیرا اداره کل محیط زیست نسبت به پاکسازی جاده‌ها اقدام کرده که از این موضوع حمایت و از این اقدام تقدیر می‌کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: پیشنهاد دارم با همکاری سازمان های مردم نهاد و ادارات فعال تمام‌ مواصلات منتهی به تبریز را از زباله پاکسازی کنیم تا اولینی دیگر در تبریز رقم خورده باشد.

انتهای پیام