علی بیگ نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آذربایجان شرقی و تبریز پیشینه‌ی فرهنگی ستایش برانگیزی دارند، اظهار کرد: هنرمندان بزرگ با وجهه ملی و بین‌المللی و اتفاقات مهم هنری در طول تاریخ، گواه این ادعا هستند. وی افزود: با توجه به پیشینه تاریخی هنری این دیار، لازم بود که در این منطقه […]

علی بیگ نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آذربایجان شرقی و تبریز پیشینه‌ی فرهنگی ستایش برانگیزی دارند، اظهار کرد: هنرمندان بزرگ با وجهه ملی و بین‌المللی و اتفاقات مهم هنری در طول تاریخ، گواه این ادعا هستند.

وی افزود: با توجه به پیشینه تاریخی هنری این دیار، لازم بود که در این منطقه نیز مراکز آکادمیک متعددی در عرصه آموزش هنر ایجاد می‌شدند اما متاسفانه، مراکز موجود به لحاظ کمی و گاه کیفی، پاسخگوی نیاز قشر جوان علاقمند به هنر نبوده و اساسا برخی رشته‌های هنری مثل موسیقی، اصلا در مراکز وجود نداشتند.

وی ادامه داد: در راستای پاسخگویی به این نیازها و توسعه فرهنگی، بعد از طی پروسه لازم، مرکز علمی کاربردی الف را تاسیس کرده و تیم مدرسان را هم برای رسیدن به نتیجه مطلوب، از بین اساتید مجرب آذربایجان شرقی، تبریز و سایر نقاط کشور انتخاب کردیم و در همان سال اول تاسیس، با استقبال قابل توجهی مواجه شدیم که ما را برای ادامه راهی که در پیش گرفته بودیم، امیدوارتر کرد.

بیگ نژاد در خصوص امکانات این مرکز، تاکید کرد: با توجه به مسائل مربوط به بیماری کرونا و برگزاری آنلاین کلاس‌ها، مرکز الف هم از بهترین نرم‌افزارها برای برگزاری کلاس‌ها بهره برده و در صورت اتمام محدودیت‌های کرونایی و برگزاری حضوری کلاس‌ها نیز با توجه به تجهیز مرکز به تمامی امکانات و ادوات لازم رشته‌ها، کمبودی در این خصوص نخواهیم داشت.

وی گفت: فارغ‌التحصیلان مرکز با برخورداری از مدرک معتبر این مرکز که مدرک وزارت علوم است، می‌توانند در تبریز و یا سایر شهرها، کاری متناسب با مدرک خود اختیار کنند.

وی در خصوص فعالیت این مرکز در حوزه کارآفرین نیز تشریح کرد: موسسه بین‌المللی الف نزدیک به یک دهه در عرصه فرهنگ، هنر، آموزش و تولید آثار هنری فاخر، فعال بوده و موفقیت‌های قابل توجهی نیز کسب کرده و کارآفرینی جزو اهداف اساسی آن بوده است. هنرجویان کلاس‌های آزاد این مرکز برای مثال در رشته تئاتر توانسته‌اند که بقا سرعت بالا در صحنه حضور داشته باشند و هم‌چنین نمایش «کالبدشکافی یک واقعه معمول» که تولید این مرکز بوده، هم در جشنواره و هم در اجراهای عمومی موفق عمل کرده است.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی الف تبریز ادامه داد: موسسه الف با کارنامه و تجربه‌ای که در خصوص کارآفرینی داشته‌، مرکز علمی کاربردی الف را که یک مرکز آموزش عالی مهارت ‌محور است، بنیان گذاشته تا به همان موفقیت‌ها، سویه‌ای دیگر اضافه کند.

وی در بخش  دیگری از سخنان خود در خصوص اهداف دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: دانشگاه‌‍ها اساسا به سه دسته آموزشی، پژوهشی و مهارت‌محور تقسیم می‌شوند که دانشگاه‌های نسل سوم با هدف مهارت‌ محوری و کارآفرینی ایجاد شده‌اند و برای نسل جوان امروز نیز جذابیت بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارند.

وی ادامه داد: مهارت در جامعه‌ی امروز، اهمیت زیادی دارد و روزبه‌روز هم بر اهمیت آن افزوده می‌شود. پس عجیب نیست که محبوبیت مراکز آموزش علمی کاربردی به مرور بیشتر می‌شود چرا که اکنون همه می‌دانند، مهارت در رشته‌های گوناگون به معنای ورود آسان به بازار کار است و رشته‌های فرهنگ و هنر هم نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه با توجه به نیازهای امروز، بازار کار بهتری نیز دارند.

بیگ نژاد گفت: همه ما باید به این درک برسیم که فرهنگ و هنر جزو زیرساخت‌های یک جامعه بوده و آموزش آکادمیک آن هم، از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما به عنوان یک مرکز آموزشی، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم اما این امر کافی نیست.

وی افزود: زیرساخت‌های نظام آموزشی عالی کشور نیازمند تغییرات بنیادین بوده و بایستی توجه بیشتری به نظام آموزش عالی مهارت‌ محور به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد. در این صورت است که می‌توان در آینده‌ای نزدیک، شاهد جامعه‌ای متعالی باشیم، جامعه‌ای که پیشرفت آن، مایه مباهات تمام ایرانیان خواهد بود.

به گفته‌ی وی، رشته‌های کاردانی طراحی لباس، بازیگری سینما و تئاتر، تهیه و تولید فیلم سینمایی، موسیقی-ساز کلاسیک، موسیقی-ساز ایرانی، موسیقی-آواز، گریم، عکاسی، جلوه‌های ویژه سینمایی و انیمیشن و رشته‌های کارشناسی کارگردانی سینما، طراحی لباس، بازیگری سینما و تئاتر، گرافیک، نوازندگی ساز کلاسیک و عکاسی مد و لباس در این مرکز تدریس می‌شوند.

انتهای پیام