شهریار تبریز: برنامه ریزی مدیریت بحران در حوزه مدیریت شهری کلان شهرهای امروزی با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل، جزء مهمترین رویکردها و راهبردها در حوزه مدیریت بحران های شهری است، ایمنی و امنیت از دیرباز تاکنون در برنامه ریزی و مدیریت سکونتگاه های شهری مورد توجه بوده است. با نگاهی به ساختار و […]

شهریار تبریز: برنامه ریزی مدیریت بحران در حوزه مدیریت شهری کلان شهرهای امروزی با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل، جزء مهمترین رویکردها و راهبردها در حوزه مدیریت بحران های شهری است، ایمنی و امنیت از دیرباز تاکنون در برنامه ریزی و مدیریت سکونتگاه های شهری مورد توجه بوده است.

با نگاهی به ساختار و فضای انسانی، زیستی و سیاسی موجود و پارادایم های نظامی و امنیتی در فضاهای شهری، لازم به نظر می رسد تا “در بستر نگاهی جامع، اقدامات سسیتم دفاع غیرعامل مورد بررسی و توجه جدی قرار گیرد تا افزایش توان، اقتدار نظامی و کاهش آسیب پذیری های کالبدی و انسانی از تجاوزات احتمالی، امکان تحقق بالا داشته باشد. “

در این میان، پدافند غیرعامل را نیز مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای می دانند که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها و تاسیسات شهری و تجهیزات و شریان های شهری و منطقه ای در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن و یا بحران های طبیعی می شود.

در این راستا، بررسی پدافند غیرعامل و تحقق یکپارچگی و شناسایی عوامل موثر بر یکپارچگی و تفرق در مدیریت شهری و پدافند غیرعامل امری بسیار ضروری است. پدافند غیرعامل از جمله ضروری ترین نیازهای برنامه ریزان شهری است که می تواند اثرات ناشی از وقوع بحران ها و بلاهای طبیعی را کاهش دهد.

مدیران شهری در بحث پدافند غیرعامل بایستی به گونه ای هماهنگ و کارشناسانه عمل کنند تا کاهش خسارات جانی و مالی در مقابله سریع و بهبود اوضاع در حداقل زمان ممکن تا سطح وضعیت عادی، با کمترین خسارات، هزینه و ایمنی بالا فراهم آید.

خسرو خیری