حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی روز دوشنبه ۹ فروردین ماه، در جمع نمازگزاران، بازاریان و اصناف تبریزی در محل مسجد مقبره، با اشاره به فرارسیدن عید مبارک نیمه شعبان، گفت: نیمه شعبان روز میلاد مسعود امام عصر، حجت حق و ولی الله اعظم است که امسال یک هزار و صد و هشتاد و […]

حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی روز دوشنبه ۹ فروردین ماه، در جمع نمازگزاران، بازاریان و اصناف تبریزی در محل مسجد مقبره، با اشاره به فرارسیدن عید مبارک نیمه شعبان، گفت: نیمه شعبان روز میلاد مسعود امام عصر، حجت حق و ولی الله اعظم است که امسال یک هزار و صد و هشتاد و هفتمین سالگرد تولد این امام بزرگوار را جشن می‌گیریم. امام زمان (عج) از دودمان امام حسن عسگری (ع) و نرجس خاتون بوده و در سال ۲۵۵ بعد از هجرت، هم نام و هم کنیه پیغمبر (ص) پا به عرصه وجود گذاشته‌ است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که اعتقاد ما به مهدویت شامل دو نوع مهدویت نوعی و مهدویت شخصی می‌شود، افزود: همه ما و تمامی ادیان الهی قائل به مهدویت نوعی بوده و معتقد هستیم که در آخر الزمان یک منجی در جهان ظهور خواهد کرد، البته ادیان مختلف در تطبیق این مهدویت و ظهور منجی عالم دچار اشتباه هستند، مثلا اهل سنت اعتقاد دارد که هنوز موعود آخرالزمان متولد نشده است. 

وی ادامه داد: نوع دوم مهدویت، که همان مهدویت شخصی است، تنها مختص مذهب تشیع بوده و بر این اساس اهل شیعه معتقد هستند که در سال ۲۵۵ بعد از هجرت و در روز نیمه شعبان، از دودمان امام حسن عسگری (ع) فرزندی پا به عرصه وجود گذاشته و سال‌هاست که در پس پرده غیبت قرار دارد اما روزی ظهور خواهد کرد.

حجت الاسلام حسینی در خصوص وظایف ما در زمان غیبت با اشاره به آخرین آیه سوره آل عمران، گفت: خداوند متعال در این آیه برای منتظران امام عصر (عج) دستور ارتباط داده است.

وی افزود: برای کسانی که می‌خواهند به فلاح و رستگاری در عالم دست یابند، این آیه قرآنی چهار پیام ویژه دارد. در این آیه آمده که “ای کسانی که ایمان آوردید، صبر پیشه کنید و همدیگر را به صبر دعوت کنید” یعنی بحث صبر، امری مهم در مراحل مختلف زندگی بوده که هم بایستی خودمان به آن دست یابیم و هم دیگران را به آن دعوت کنیم.

وی ادامه داد: در ادامه این آیه، قرآن کریم دستور به ایجاد رابطه و ارتباط داده است. بر اساس تفسیرهای مختلفی که از این بخش از آیه قرآنی انجام گرفته، برخی  این ارتباط را ایجاد رابطه‌ای با ائمه و امامان (ع) می‌دانند و برخی دیگر نیز آن را “رابطه با امامتان” تفسیر می‌کنند. اما در تفسیر دیگری، “رابطه با امام منتظرتان” ذکر می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، با بیان این‌که خداوند به هیچ امر محال عقلی دستور نمی‌دهد، در نتیجه ارتباط با امام عصر (عج) نیز امری امکان پذیر بوده که خداوند به آن دستور داده است، گفت: پس این رابطه با امام منتظرمان می‌تواند شکل بگیرد و انسان باید همانند خورشیدی که از پشت ابر نیز گرما و نور خود را ساطع می‌کند، با امام خود ارتباط داشته باشد و از او کمک بگیرد.

وی افزود: انسانی که دائما در محضر پروردگار است، باید خود را در محضر امام عصر (عج) نیز ببیند که این دیدن به معنای نگاه با چشم نیست بلکه احساس درونی از وجود این بزرگوار است. همان طوری که سردار دل‌‍ها حاج قاسم سلیمانی نیز در وصیت نامه خود گفته که بارها و بارها، وجود خداوند متعال را با چشم باطن حس کرده است.

وجود امام عصر (عج) لطف پروردگار متعال برای عالم است

وی با اشاره به کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین توسی که شرح‌های بسیاری برای آن نوشته شده است، گفت: در این کتاب آمده که وجود امام عصر (عج) از ناحیه پروردگار متعال یک لطف برای عالم است چرا که خداوند آخرین حجت و ذخیره الهی را برای هدایت بشر لطف کرده و نگه داشته است. 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: خواجه نصیرالدین توسی در ادامه بیان می‌کند که تصرف امام عصر (عج) در عالم وجود، لطفی دیگر از جانب پرودگار است یعنی به عبارتی دیگر، عالم محضر امام بوده و کل هستی بر سرسفره حضرت حجت (عج) نشسته است و تمام چرند و پرند موجود در عالم، به یمن وجود حضرت ولی عصر (عج) وجود دارند.

وی گفت: خواجه توسی در بخش دیگری از کتاب خود می‌گوید که حضرت در همه جا حاضر و ناظر هستند. ایشان بدون پرده در میان ما حضور دارند و مسئله غیبت ایشان تنها به معنای ناشناخته بودن ایشان هست نه وجود پرده و هاله‌ای میان ما و ایشان.

وی افزود: در این دنیا معمولا افرادی هستند مانند مقدس اردبیلی که به محضر امام (عج) می‌رسند و ایشان را می‌شناسند اما عده‌ای هم هستند که به محضر حضرت قائم حجت (عج) می‌رسند اما پس از جدایی و دور شدن از ایشان، متوجه حضور ایشان می‌شوند. چه بسا بسیاری از انسان‌ها بارها به محضر امام عصر (عج) رسیده و نشناخته‌اند و از کنار ایشان گذشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان این‌که بارها در قرآن کریم آمده که حتی خود پروردگار متعال هم منتظر ظهور هست، اظهار کرد: غیبت از خود ما است و ما خودمان حجاب بین حضرت و خود را ایجاد کردیم، اما می‌توانیم این پرده را تبدیل به فرج و حتی فرج خاص کنیم. از امام زمان (عج) و امام عسگری (ع) روایتی وجود دارد که می‌گوید، در زمان غیبت، اکثر مردم هلاک می‌شوند که اینجا هلاکت به معنای مرگ نیست، بلکه به معنای خروج از دین است. 

وی ادامه داد: بودجه فرهنگی کشور تنها نیم درصد از کل بودجه را شامل می‌شود و دولت چندان پولی برای پرچم زنی و نورافشانی در روز میلاد امام عصر را ندارد. لذا ما خودمان باید در این راستا از انحراف در افکار و عقاید جامعه با حداقل یادآوری ایشان در روزهای جمعه و حتی هر روز مکردم را نجات دهیم و هیچ گاه ایشان را از یاد نبریم.

وی با بیان این‌که راه فرج خاص، انتظار است، گفت: بالاترین عبادت و عمل در پیشگاه خداوند، انتظار فرج است. انتظاری همانند مادری که فرزند دلبندش را گم کرده و هر روز بدون فراموشی او، منتظر خبری از پیدا شدن فرزندش است. پس تنها چراغانی کردن شهر و خواندن دعا در روز جمعه و روز نیمه شعبان برای انتظار فرج کافی نیست و باید هر روز حداقل دعای عهد بخوانیم و فرج را جزو دغدغه زندگی خود قرار دهیم که اینگونه انتظار معنا پیدا می‌کند.

انتهای پیام