شهریار تبریز، جهانبخش احمدیان: سپیدی، نشانه خزان است و این خزان می‌تواند عمر آدمی باشد و یا تغییر فصل که رختی سفید از برف بر روی شهر کشیده می‌شود. ظاهری زیبا و فریبنده دارد. سپید است و پاک و در مواردی اغواگر که انسان را به آغوش خود فرا می‌خواند.  زیبایی این فصل و بارش […]

شهریار تبریز، جهانبخش احمدیان: سپیدی، نشانه خزان است و این خزان می‌تواند عمر آدمی باشد و یا تغییر فصل که رختی سفید از برف بر روی شهر کشیده می‌شود. ظاهری زیبا و فریبنده دارد. سپید است و پاک و در مواردی اغواگر که انسان را به آغوش خود فرا می‌خواند.

 زیبایی این فصل و بارش برف باید برای همه شهروندان لذت‌بخش باشد و خدای ناکرده به بهانه دلخوشی چند نفر، شاهد گرفتاری و راهبندان، انباشت برف در معابر و به تبع آن انسداد مسیرهای شهری نباشیم.

نیروهای خدمات شهری شهرداری تبریز به فراخور مأموریت سازمانی و وظیفه خود با اطلاع قبلی از بارش برف، از چندین ساعت قبل در حالت آماده‌باش هستند و از اولین ساعات آغاز بارش، در معابر سطح شهر حضور دارند. برف‌روبی، محلول پاشی و پیشگیری از یخ‌زدگی مسیر و راهبندان جزو مأموریت‌های اولیه این نیروها است که تلاش دارند به بهترین نحو ممکن آن را انجام دهند.

در این میان آنچه که بیش از همه ضرورت دارد، هماهنگی و مشارکت شهروندان در عبور از وضعیت فعلی است. نقشی که شهروندان در این حوزه دارند، کمتر از نقش نیروهای خدمات شهری و یا تجهیزات آنها نیست. شهروندان می‌توانند با تکاندن درختان محل زندگی و کوچه‌های خود مانع ازشکستگی شاخه‌های آنها شوند.

همچنین آنها می‌توانند در ساعات اولیه بارش بارف از حضور در معابر عمومی خودداری کنند تا نیروهای خدمات شهری براحتی بتوانند مأموریت خود را در برف‌روبی و محلول‌پاشی به درستی انجام دهند.

در کنار آن، نکته مهم دیگر در بحث مشارکت شهروندان، عدم استفاده از خودروی شخصی به هنگام بارش برف است که می‌تواند علاوه بر افزایش ترافیک، موجب راهبندان و مانعی برای فعالیت نیروهای خدمات شهری باشد.

آماده‌باش کامل نیروهای خدمات شهری تبریز

پیش‌بینی هوای تبریز در چهل و هشت ساعت گذشته حکایت از بارش سنگین برف در تبریز داشت که این بارش تا عصر فردا ادامه خواهد داشت. بر همین اساس نیروهای خدمات شهری در حالت آماده‌باش کامل بودند تا با برف‌روبی و مسیرگشایی معابر عمومی را برای تردد شهروندان پاک‌سازی کنند.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز در این رابطه می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی های اعلام شده مبنی بر بارش برف، نیروهای خدمات شهری از نیمه شب گذشته در حالت آماده باش بوده و در حال حاضر نیز در سطح شهر در حال فعالیت هستند.

محمدرضا قربانیان تبریزی  ادامه می‌دهد: در حال حاضر نیروهای خدمات شهری در سطح شهر مستقر هستند و تاکنون مشکل خاصی در تردد وسایط نقلیه در سطح شهر بوجود نیامده است.

وی با اشاره تداوم وضعیت بارش‌ها اضافه می‌کند: به شهروندان عزیز توصیه می کنیم حدالامکان از تردد غیر ضروری و بیرون آوردن وسایط نقلیه خودداری کرده و در صورت تردد نیز از سالم بودن لاستیک ها و همچنین برف پاک کن ها اطمینان حاصل کنند.

اولویت اول مدیریت شهری، برف‌روبی معابر اصلی شهر

به دنبال هر بارشی، اولویت اول مدیریت شهری، برف‌روبی معابر اصلی شهر است که تردد خودروهای سازمانی، اداری و امدادی را تسهیل کند.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز در رابطه با حضور در معابر اصلی شهر و برف‌روبی آنها از اولین ساعات بارش برف می‌گوید : برف‌روبی و پاکسازی معابر اصلی شهر از اولین دقایق بارش برف آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد و با توجه به حجم بالای بارش، اولویت اول بازگشایی شریان‌های اصلی شهر و تسهیل عبور و مرور است.
 

محمدرضا قربانیان تبریزی ادامه می‌دهد: با در نظر گرفتن ظرفیت ماشین آلات، تجهیزات زمستانی و نیروهای خدمات شهری مستقر در نقاط مختلف شهر، بازگشایی معابر فرعی، کوچه ها و پل‌ها، زیرگذرها و عابرگذرها نیز در دستور کار نیروهای خدمات شهری قرار دارد و به محض اتمام برف‌روبی مسیرهای اصلی، برف روبی محلات شروع می‌شود.

مشارکت شهروندان کمک‌حال خادمین شهری

قربانیان تبریزی با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان به هنگام بارش سنگین برف اضافه می‌کند: شهروندان می‌توانند با مشارکت در پاکسازی جلوی منزل و همچنین برف تکاندن درختان برای جلوگیری از شکستگی شاخه‌ها در نتیجه سنگینی برف، کمک حال خادمان خود در شهرداری تبریز باشند.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز تأکید دارد: شهروندان گرامی می توانند هرگونه فوریت خدمات شهری را به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل توسط نیروهای خدمات شهری اقدام شود.