حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار مدیران و معاونان اداره کل امور مالیاتی استان با وی، با بیان این‌که تحریم اقتصادی برای سیاستگذاران اقتصادی کشور درس آموز بود، گفت: سیاست‌های تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحمیل برخی هزینه‌ها بر اقتصاد کشور و ایجاد برخی نوسانات اقتصادی به ما یاد داد […]

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار مدیران و معاونان اداره کل امور مالیاتی استان با وی، با بیان این‌که تحریم اقتصادی برای سیاستگذاران اقتصادی کشور درس آموز بود، گفت: سیاست‌های تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحمیل برخی هزینه‌ها بر اقتصاد کشور و ایجاد برخی نوسانات اقتصادی به ما یاد داد توجه به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی اقتصاد یکی از اصول و مبانی اقتصاد است.

وی افزود: تجربه کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه دولت باعث شد که اهمیت عدم وابستگی به درآمدهای ناپایدار و لزوم تکیه بر منابع جایگزین داخلی بیش از پیش خود را نشان دهد. 

وی با تاکید بر این‌که درآمدهای مالیاتی یکی از مهمترین منابع مالی کشور است، گفت: نقش بی بدیل درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور در سال‌های اخیر آشکارتر شده است.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به کارکردهای اقتصادی، کارکرد بودجه‌ای و کارکرد اجتماعی درآمدهای مالیاتی ادامه داد: تامین مالی بودجه دولت و تامین عدالت یعنی مالیات در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشتن سهم قابل توجه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه اقدامات بسیاری در طول یک دهه گذشته در جهت توسعه و مدرن سازی نظام مالیاتی کشور انجام شده اما به نظر می‌رسد نظام مالیاتی کشور ظرفیت‌های زیادی برای شکوفایی دارد که با بالفعل شدن آن‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات کشور حل و اهداف مدنظر در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

وی، مالیات را محرک اقتصاد کشور دانست و گفت: یک نظام مالیاتی مطلوب باید بتواند علاوه بر تامین مالی بودجه دولت و تامین برابری و عـدالت به رشد اقتصادی کمک کند.

امام جمعه تبریز موضوعات موثر بر عملکرد وصولی درآمدهای مالیاتی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: درجه شفافیت و آزادی فعالیت‌های اقتصادی، رشـد اقتصـادی، سـهم بخـش غیر رسـمی، ترکیـب بخش‌ـهای اقتصادی، نحوه توزیع درآمد درکشور، نوسانات اقتصادی از مهمترین عواملی هستند که از طریق تـاثیر بر پایه‌های مالیاتی بر عملکرد وصولی درآمدهای کشور اثر می‌گذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بی ثباتی کلان اقتصادی، فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی، عدم استقلال نظام مالیاتی کشور، عدم دسترسی به پایگاه اطلاعات اقتصادی و عدم نگاه یکپارچه به مودی و حجم بالای معوقات مالیاتی را از مهمترین موانع توسعه نظام مالیاتی و چالش‌های این مجموعه عنوان کرد.

به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان، شریفی مدیرکل امور مالیاتی استان هم در دیدار از عملکرد یکسال گذشته این اداره کل گزارش داد.

انتهای پیام