روابط‌عمومی نوین، یک گام به پیش/ هنوز در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد
روابط‌عمومی نوین، یک گام به پیش/ هنوز در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد

[ad_1] در سال‌های اخیر تحولات ناشی از همگانی شدن فضای ارتباطی، فضای فعالیتی و انتظار مخاطبان را با تحول همراه کرده است، در زمینه کار تخصصی اما در هنوز بر روی همان پاشنه سابق می‌چرخد. خبرگزاری فارس- فرینوش اکبرزاده: گسترش شناخت و بهره‌گیری مردم با انواع مختلف فناوری‌های ارتباطی، نشان دهنده فرصت بی‌بدیل متخصصان روابط‌عمومی و […]

[ad_1]


در سال‌های اخیر تحولات ناشی از همگانی شدن فضای ارتباطی، فضای فعالیتی و انتظار مخاطبان را با تحول همراه کرده است، در زمینه کار تخصصی اما در هنوز بر روی همان پاشنه سابق می‌چرخد.

خبرگزاری فارس- فرینوش اکبرزاده: گسترش شناخت و بهره‌گیری مردم با انواع مختلف فناوری‌های ارتباطی، نشان دهنده فرصت بی‌بدیل متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات برای شکل دادن به فضای تعاملی در اختیار دارند.

روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی فرصتی است برای بازخوانی و بازنگری زمینه‌های مختلف توسعه جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت بالای نهاد روابط‌عمومی که در سال‌های اخیر با مجهزشدن به فناوری‌های نوین ارتباطی و تعاملی، چهره ای دیگر از مختصات خود را به نمایش گذاشته اند.

روابط عمومی در مسیر برقراری ارتباط با همراهی تنگاتنگ تبلیغات، سه هدف عمده آشنایی بخشی به محیط از عملکرد درونی، دریافت بازخورد محیط از این آشنایی بخشی و توسعه ارتباط این دو بخش را دنبال می‌کند.

در سال‌های اخیر تحولات ناشی از همگانی شدن فضای ارتباطی، فضای فعالیتی و انتظار مخاطبان را با تحول همراه کرده است، در زمینه کار تخصصی اما در هنوز بر روی همان پاشنه سابق می‌چرخد.

همچنان در این عرصه نیازمند مقدماتی همچون آموزش مداوم و فرهنگ‌سازی، گسترش نگاه و زیرساخت‌های ارتباطی مجازی، ایجاد زمینه مشارکت گسترده مردم، تجهیز روانی مردم برای پذیرش پیامدهای توسعه، کمک به افزایش بهره وری سازمان، تقویت و گسترش تفاهم درون سازمانی و همچنین کارآمد کردن نظام کارشناسی هستیم.

این نهاد که به شکل عمیق و درونی، طیف‌های خاص مخاطبان را در دل خود می‌پروراند، همچنان شایسته توجه بیشتر و به روز رسانی شکل و محتواست؛ با این وجود، و با عنایت به تعمیق نگاه به حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات به ویژه پس از سالهایی که جهان درگیر مساله کرونا بود و از گسترش دنیای ارتباطی بهره برد، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است.

حضور افراد متخصص، تحصیل‌کرده، آشنا با فضای مجازی و با قدرت تعامل بالا در نهاد روابط عمومی، چهره روشن‌تری به این حوزه داده است.
نیاز به شفاف سازی و ایجاد تعامل با دامنه های جدید مخاطبان، رسانه‌ها و افراد مرتبط، اطلاع‌رسانی انحصاری را کم‌رونق‌تر از قبل نموده و تاخیر در ارائه اطلاعات دقیق و صحیح، از سوی رسانه‌های رسمی و غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی به سرعت مرتفع می‌شود.

امروز اقبال مردم به نهادها، سازمان‌های پاسخگو و حافظ ارتباط نشانه‌ای بر موفقیت روند اطلاع رسانی ارزیابی می‌شود و با وجود رسانه های جدید، اهمیت این امر بیش از پیش نمود یافته است.

چالش‌های دیگری همچون تخصصی شدن و بهره گیری از نیروهای متخصص، صداقت و صراحت کلامی،‌ حفظ منافع سازمانی، ارتباطات الکترونیکی، تصحیح دیدگاه های منفی سنتی و دهها مسئله دیگر، پیش‌روی بخش روابط عمومی‌ها قرار گرفته و با توجه به گسترش دنیای ارتباطات و تسهیل دسترسی مردم به انواع خبرهای درست و نادرست، نقش روابط عمومی‌ها را در گسترده نمودن شفافیت و صراحت پررنگ‌تر می‌کند.

در این فضای متقابل، مطالبات رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها شکل جدیدی به خود گرفته است. برخلاف گذشته که ادعا می‌شد روابط عمومی تنها یک حلقه واسط بین سازمان و ارباب رجوع است و از آن به صورت دوبعدی و دو سویه تفسیر و تعبیر می‌کردند، در شرایط کنونی این نهاد تخصصی رسالت و مسؤولیتی بزرگتر و مهمتر پیدا کرده است؛ نقش آفرینی در حوزه تولید محتوای متناسب با نیاز روز و ارتباط به هنگام با دامنه های متنوع مخاطبان با تمرکز بر ابزارهای جدید و راهکارهای خلاقانه. 

تعدیل وضعیت کنونی و اجتناب از دفاع  صرف و جانبدارانه از نهاد متبوع، با توجه به تنوع و تعدد مسائل و چالش‌هاست. روزگاری از روابط عمومی انتظار می‌رفت در مواقع بحرانی و زمان بروز مشکلات که در هر سازمانی می‌تواند روی دهد، اقدام به ارائه پاسخ به افکار عمومی نموده و در مقامی بالاتر نسبت به توجیه نقص و قصور و سهل‌انگاری پیش آمده اقدام کند، اما شاهدیم اکنون با توسعه رسانه‌های گروهی، افزایش وسعت دید و نگرش رسانه‌ها و به تبع آن افکار عمومی، واکنش‌های پیشرو و حرکت دست‌باز به سوی مخاطبان، اثرگذاری بسیار بیشتری داشته و از مخاطبان به عنوان یکی از پایه‌های مهم و اثرگذار در روند فعالیت‌های بهره گرفته شده است.

تحول و توسعه رسانه‌ها، زمینه ساز تغییر نگاه روابط عمومی‌ها و به تبع آن سازمان‌ها در مواجهه با مقوله اطلاع‌رسانی شده و هر چند کمی آهسته، اما به صورت مستمر شاهد بهبود فضای اطلاع‌رسانی و تحول ارتباطی هستیم.

اتفاقی که ثمره آن بی‌تردید شامل حال جامعه مخاطبان خواهد بود.

انتهای پیام/


[ad_2]