سرهنگ خلبان «غلامعلی شیرازی» چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از این کتاب، سخنان خود را با روایت خاطره‌ای از رفیقش که در جنگ تحمیلی شهید شده بود، آغاز کرد و گفت: ما واقعا مدیون شهدا هستیم و آرامش کنونی جامعه در سایه تلاش رزمندگان و به برکت خون شهدا حاصل شده است. به گزارش ایسنا، وی ادامه […]

سرهنگ خلبان «غلامعلی شیرازی» چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از این کتاب، سخنان خود را با روایت خاطره‌ای از رفیقش که در جنگ تحمیلی شهید شده بود، آغاز کرد و گفت: ما واقعا مدیون شهدا هستیم و آرامش کنونی جامعه در سایه تلاش رزمندگان و به برکت خون شهدا حاصل شده است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تالیف کتاب «بازِ نخچیر» را از سال ۷۸ با آقای «غیور» آغاز کرده بودیم که این پروژه بنا به دلایلی متوقف شد و بار دیگر از سال ۹۰ نوشتن این کتاب را آغاز کردیم. ما در این کتاب به امکانات آن زمان و هم‌چنین به ناگفته‌های جنگ پرداخته‌ایم.

وی با بیان این‌که ایران در دوران دفاع مقدس مظلوم‌ترین کشور در جنگ بود؛ چراکه با کل دنیا جنگید، خاطرنشان کرد: شما تصور نکنید که جنگنده‌های عراقی توسط خلبانان ناشی عراقی هدایت می‌شدند؛ خلبانانی از کشورهای فرانسه، شوروی، آمریکا و… در کنار خلبانان عراقی حضور داشتند.

شیرازی در ادامه، خاطراتی از حمله هوایی به موصل و ساقط کردن دو جنگنده عراقی در اطراف تبریز و حوالی دریاچه ارومیه برای حاضرین روایت کرد.

۴۰ سال از تاریخ معاصر ایران در کتاب «بازِ نخچیر» روایت شده است

«موسی غیور» نویسنده کتاب «بازِ نخچیر» نیز در این مراسم اظهار کرد: خلبان «شیرازی» به‌ عنوان یک قهرمان نبردهای هوایی، ۴۰ سال از تاریخ معاصر ایران را در کتاب «بازِ نخچیر» روایت کرده است.

وی افزود: هم‌چنین در این کتاب به دوره پهلوی از نگاه یک خلبان و نارضایتی از نیروی هوایی رژیم شاهنشاهی توجه شده است.

وی در خصوص ویژگی‌های ظاهری راوی کتاب «بازِ نخچیر»، گفت: خلبان «شیرازی» کشتی‌گیر بود و معاینات پزشکی مربوط به خلبانی را به راحتی پشت سر گذاشت؛ هم‌چنین او موفق به کسب عنوان شاگرد اولی دوره آموزش خلبانی در آمریکا شده بود.

بر اساس این گزارش، کتاب «بازِ نخچیر» روایت‌گر خاطرات سرهنگ خلبان «غلامعلی شیرازی» نوشته «موسی غیور» با حضور مسئولان آذربایجان شرقی در پردیس سینمایی «قدس» تبریز رونمایی شد.

آیین شب خاطره حوزه هنری آذربایجان شرقی با همکاری اداره‌کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، سپاه عاشورا، پایگاه دوم شکاری تبریز، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین سازمان بسیج هنرمندان استان برگزار شد.

انتهای پیام