توسعه شهر انسان محور در دستور کار مدیریت شهری تبریز
توسعه شهر انسان محور در دستور کار مدیریت شهری تبریز

[ad_1] امروزه ترغیب به استفاده عموم مردم از پیاده روی، یکی از ارکان دستیابی به حمل و نقل پایدار به شمار می رود. در این میان با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به عابران پیاده و مخصوصا کودکان و افراد مسن است، مسئله ایمنی عابران پیاده بسیار […]

[ad_1]


امروزه ترغیب به استفاده عموم مردم از پیاده روی، یکی از ارکان دستیابی به حمل و نقل پایدار به شمار می رود. در این میان با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به عابران پیاده و مخصوصا کودکان و افراد مسن است، مسئله ایمنی عابران پیاده بسیار مهم و قابل تامل است.

به گزارش عصر دهیار،از تبریز، در این راستا یکی از راه های  بالا بردن امنیت عابران و جلوگیری از اختلاط سواره و پیاده احداث پل های عابر پیاده در تقاطع‌ها یا مسیرهای شلوغ و پر ترافیک است. شهرداری تبریز به عنوان پیشرو در اقدامات مدیریت شهری، توجه به رویکرد توسعه انسان محور را نیز در دستور کار خود قرار داده است و ایجاد تسهیلاتی نظیر پل عابر پیاده جهت عبور از عرض خیابان از جمله این موارد است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در رابطه با پروژه های احداث پل‌عابر پیاده می‌گوید: تامین ایمنی عابران پیاده بخصوص افراد سالمند و کودکان، ایجاد آرامش و کاهش اضطراب عبور از عرض خیابان‌های شلوغ، جلوگیری از حوادث تلخ، کاهش تصادف و مشکلات ترافیکی از مزایای ساخت پل‌های عابر پیاده است.

۹۰ پل عابر پیاده در تبریز

سامان احمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰ پل عابر پیاده که به‌صورت غیرمکانیزه و مکانیزه در شهر تبریز استفاده می‌شود، می گوید: با برنامه‌ریزی انجام‌شده تعداد پل‌های عابر پیاده نصب‌شده تا سال آتی افزایش پیدا خواهد کرد و احداث پنج دستگاه پل عابر پیاده در مناطق مختلف شهرداری تبریز در دستور کار قرار دارد.

احمدزاده با اشاره به اینکه اجرای این پل‌ها اصولاً در محل‌های پر رفت‌ و آمد عابران پیاده صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: عملیات احداث پل های عابر پیاده بلوار شهید رجایی تقاطع خیابان شهید بابایی واقع در سطح منطقه ۱، احداث پل عابر پیاده اول سربالایی ولیعصر مقابل پارک ولیعصر در سطح منطقه ۱، احداث پل عابر پیاده روبروی کارکارخانه آناتا در منطقه ۵، پل عابر پیاده مقابل رنگ بحرین در منطقه ۵، پل عابر پیاده مقابل بانک سپه واقع در منطقه ۵ و احداث پل عابر پیاده در طالقانی واقع در منطقه ۳ از جمله پروژه های پل های عابر پیاده است که در دستور کار معاونت های عمرانی مناطق شهرداری تبریز قرار دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه نیازسنجی مکان پل‌های عابر پیاده با توجه به وجود مکان‌های پرتردد و مراکز عمومی لحاظ می شود، از مقاوم سازی برخی از پل های عابر پیاده خبر داده و می گوید: علاوه بر افزایش پل های عابر پیاده یکی از الزامات، نگهداری و تعمیر آن ها برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی است.

 

وی در خصوص برخی از این پل ها به پل های عابر پیاده کمربندی میانی، بازار تبریز، چایکنار و دروازه تهران اشاره می کند که هم اکنون در مرحله انجام مناقصه و انجام تعمیرات و در صورت نیاز مقاوم سازی است. 

سامان احمدزاده با بیان اینکه پل‌های عابر پیاده تبدیل به مکانهایی شده است که اغلب شهروندان مایل به استفاده از آنها نیستند، تصریح می کند: اجرای طراحی های خلاقانه و نوآور و رنگ آمیزی مناسب، در جهت افزایش انگیزه استفاده از این پل نیز از مواردی است که در طراحی پل باید مدنظر قرار گیرد.  
وی با اشاره به نقش مؤثر پل‌های عابر پیاده در محورهای پرتردد شهر در حفظ جان عابران پیاده و کاربران جاده، بیان می کند: امیدواریم در سال آینده با برنامه‌ریزی های صحیح تعداد پل های عابر پیاده در سطح شهر را افزایش دهیم.

انتهای پیام/


[ad_2]