نام علمی:Achillea tomentosaخانواده:Asteraceae مشخصات عمومی:جنس بومادران دارای برگ‌های شانه‌ای، کرکدار و معطر هستند. گل‌ها نیز به صورت دسته‌ای در انتهای شاخه‌ها نمایان می‌شوند. رنگ گل‌ها در گونه‌های مختلف، متفاوت بوده و از سفید، زرد، نارنجی، صورتی یا قرمز متغیر است. گل‌های این گیاهان بسیار مورد توجه زنبورها و حشرات است. بومادران زرد کرک‌دار گیاه علفی و […]

نام علمی:
Achillea tomentosa
خانواده:
Asteraceae

مشخصات عمومی:
جنس بومادران دارای برگ‌های شانه‌ای، کرکدار و معطر هستند. گل‌ها نیز به صورت دسته‌ای در انتهای شاخه‌ها نمایان می‌شوند. رنگ گل‌ها در گونه‌های مختلف، متفاوت بوده و از سفید، زرد، نارنجی، صورتی یا قرمز متغیر است. گل‌های این گیاهان بسیار مورد توجه زنبورها و حشرات است. 
بومادران زرد کرک‌دار گیاه علفی و چند ساله است و ریشه‌ای نازک و مستقیم دارد که از انشعاب‌های ظریف و فراوانی برخوردار است. از ناحیه فوقانی ریشه، ساقه‌های متعدد استوانه‌ای شکل خارج می‌شوند. ارتفاع گیاه متفاوت بوده و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۱۵ تا ۷۰ سانتیمتر است.  
گونه tomentosa از بومادران دارای برگ‌هایی کرکدار بوده که به رنگ سبز مایل به خاکستری یا سبز مایل به آبی دیده می‌شوند. 
گل‌ها نیز به رنگ زرد و به صورت دسته‌ای در انتهای شاخه‌ها نمایان می‌شوند. زمان گلدهی این گیاهان در اواخر بهار، اوایل تابستان و یا اواسط تابستان است و تا پاییز ادامه دارد. سرزنی گل‌های پژمرده، گلدهی را تشویق کرده و ظاهر گیاه را زیباتر می‌کند. گیاهی دائمی، همیشه‌ سبز و کم‌ توقع است. گل‌های این گیاه جاذب زنبور و پروانه است و میوه فندقه، طویل و به شکل تخم مرغ وارونه است. 

نیازهای اکولوژیک:
 
بومادران‌ها طالب محل‌های آفتابی هستند ولی محل‌های سایه آفتابی را تحمل می‌کنند. تقریباً در هر اقلیمی به ویژه نواحی معتدل تا سرد و خشک می‌رویند. گیاهان استقرار یافته خشکی را تحمل می‌کنند. 
این گیاهان در مناطق گرم و آفتابی گل‌های بیشتری تولید می کنند. خاک‌های با بافت متوسط، لومی شنی و در کل، خاک‌های سبک شنی برای کشت این گیاهان مناسب است. 
 
تهیه و تدوین:
علیرضا اوجاقی کارشناس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کلانشهر تبریز