محمدعلی صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به یکم تیرماه، روز ملی اصناف اظهار کرد: اهمیت اصناف را در تعریف بزرگان می‌توان یافت، اصناف نقش و سهم مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصاد از گستره جمعیت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. وی ادامه داد: اصناف، بزرگترینNGO (سازمان […]

محمدعلی صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به یکم تیرماه، روز ملی اصناف اظهار کرد: اهمیت اصناف را در تعریف بزرگان می‌توان یافت، اصناف نقش و سهم مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصاد از گستره جمعیت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: اصناف، بزرگترینNGO (سازمان مردم نهاد) در کشور است که سهم آن در تولید ناخالصی ملی حدود ۱۸ درصد بوده و در اشتغال، بالای هشت میلیون نفر است.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان این‌که حدود چهار میلیون واحد صنفی در سطح کشور وجود دارد، گفت: با احتساب شرکا، عوامل، کارگر و حتی خانواده‌، حدود ۲۵میلیون نفر در کشور یا اصناف هستند یا از طریق اصناف اترزاق می‌کنند.

وی توضیح داد: برخی مشکلات اصناف از چندین سال پیش وجود دارد، همانند هزینه‌های جاری و ثابت بالای آن‌ها و مشکلات نگرش سنتی نسبت به داد و ستد و تجارت؛ ولی یک سری مشکلات همانند رکود تورمی، افزایش قیمت ارز، نوسانات قیمت مواد اولیه و … وجود دارد که در دهه اخیر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که اصناف را در چهار بخش تولیدی، توزیعی، خدماتی فنی و خدماتی تقسیم بندی می‌کنند، متذکر شد: واحدهایی که در بخش تولیدی فعالیت دارند، با مشکلاتی همچون عدم ثبات قیمت مواد اولیه مواجه هستند و متاسفانه واحدهای خدمات فنی به دلیل تحریم‌ها به سیستم‌های پیشرفته و تکنولوژی روز دنیا مجهز نیستند و نمی‌توانند مزیت رقابتی داشته باشند. 

صدیقی ادامه داد: همچنین طی سال‌های اخیر بیشترین آسیب را اصناف توزیعی دیدند؛ چراکه قبل از این‌که پول جنس فروخته شده به چرخه اسناد مالی برگردد، با ترقی مواجه شده است.

وی اضافه کرد: البته این موضوع را بیشتر از سال ۹۶ به بعد شاهد بودیم؛ به طوری‌که تا پول وصول شود، جنس فروخته شده با ترقی و افزایش قیمت مواجه شده و سرمایه‌هایشان یک سوم شده است.

نائب رئیس اتاق اصناف تبریز با اشاره به جولان کالاهای قاچاق در بازار، خاطرنشان کرد: کالای قاچاق بیشتر به اصناف ما آسیب می‌رساند؛ چراکه با وارد شدن هر کالای قاچاق به کشور، فرصت شغلی را در یک هموطن می گیرد.

وی با تاکید بر این‌که دولت باید بخش خصوصی را جدی بگیرد، متذکر شد: تا زمانی که بخش خصوصی به عنوان بزرگترین شبکه تولید و توزیع در صحنه نباشند، مشکلات اقتصادی جامعه حل نخواهد شد.

انتهای پیام