به گزارش شهریار، مهدی عبدالهی افزود: بر خلاف سال‌های قبل که فرآیند تهیه و تدوین بودجه سالانه به یک بازه چند ماهه محدود بود و عملاً با نقایص متعدد عملیاتی در تهیه و تدوین همراه می‌شد، در راستای جبران این نقایص و با هدف تحقق هدف بودجه‌ریزی در طول سال به‌ جای کلیدواژه سنتی فصل بودجه، این […]

به گزارش شهریار، مهدی عبدالهی افزود: بر خلاف سال‌های قبل که فرآیند تهیه و تدوین بودجه سالانه به یک بازه چند ماهه محدود بود و عملاً با نقایص متعدد عملیاتی در تهیه و تدوین همراه می‌شد، در راستای جبران این نقایص و با هدف تحقق هدف بودجه‌ریزی در طول سال به‌ جای کلیدواژه سنتی فصل بودجه، این ابتکار شهردار محترم تبریز به معاونت‌های ستادی، مناطق دهگانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و مدیران ستادی ابلاغ شد.
وی ادامه داد: در این راستا، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا زمان تدوین لایحه برنامه‌ و بودجه سال ۱۴۰۲، معاونت‌های ستادی، مناطق دهگانه، سازمان و شرکت‌های تابعه با تشکیل کارگروه‌های تخصصی تدوین برنامه‌ و بودجه تشریک ‌مساعی کاملی را بر اساس دستورالعمل و گردش کار ابلاغی جهت تدوین برنامه‌ و بودجه سال ۱۴۰۲ خواهند داشت.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تبریز همچنین خاطرنشان کرد: رعایت گردش کار و اخذ تأییدیه‌های ستادی از سطح مناطق تا معاونت‌های تخصصی و هیئت‌مدیره سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در خصوص منابع و مصارف، به‌ عنوان الزامات اساسی این ابلاغیه محسوب می‌شود تا بر این اساس، اهم اقدامات ذیل در تدوین برنامه‌ و بودجه سال ۱۴۰۲ به شکل تفصیلی و به دور از شتاب‌زدگی جامه عمل به خود گیرد.

  1. پیاده‌سازی پیشنهادات اسناد فرادست توسعه شهری (طرح‌های جامع و تفصیلی شهر و سایر اسناد مصوب) به زبان برنامه‌ریزی راهبردی و ایجاد زنجیره‌ای از راهبردها تا اقدامات، به‌ منظور اتصال برنامه‌های بلندمدت توسعه شهر به برنامه مالی شهرداری (بودجه سالانه) به‌ واسطه برنامه میان‌مدت (برنامه عملیاتی)

  2. تقویت جایگاه شورای اسلامی شهر برای نقش‌آفرینی مؤثرتر در عرصه برنامه‌ریزی راهبردی- عملیاتی توسعه شهر

  3. ارتقای توانمندی‌های گروه‌های مختلف درگیر در فرآیند تهیه برنامه‌ و بودجه (به‌ویژه شهرداری و شورا) برای ایجاد تغییرات مثبت ساختاری و سازمانی (ظرفیت‌سازی)

  4. فراهم آوردن بستر مشارکت فعال همه گروه‌های ذی‌نفع شهری شامل سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و متخصصان مرجع شهرسازی و مدیریت شهری (شامل اشخاص حقیقی و حقوقی)

  5. بهبود و تقویت منابع درآمدی، از طریق تعریف و پیش‌بینی منابع درآمدی پایدار، بهره‌وری منابع، کارآیی و اثربخشی اقدامات با استفاده از روش‌های مرتبط با موضوع

  6. کاهش اتکا به منابع ناشی از فروش تراکم و پروانه‌های ساختمانی

  7. توجه به جذب اعتبارات دولتی جهت استفاده در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرداری تبریز

  8. توجه جدی به سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی

  9. شناسایی و اعمال برنامه‌های صرفه‌جویی در کنترل هزینه‌ها

  10. برآورد دقیق و معقول مصارف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای به شکلی که تا پایان سال نیازی به اتخاذ دوباره مجوز شورا، افزایش، کاهش، جابجایی اعتبار و … نباشد

  11. انجام و تکمیل مطالعات (مالی و اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، زیست‌محیطی، کالبدی –بصری و ترافیکی و همچنین ارزیابی اثرات) قبل از پیشنهاد و تصویب پروژه‌ها

  12. برآورد دقیق بودجه نگهداری برای پروژه‌های اجرا شده به‌ صورت تفصیلی