[ad_1] به گزارش عصردهیار، مالک رحمتی در اولین جلسه هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان، با اشاره به تاریخچه نهاد روابط عمومی در ایران، گفت: روابط عمومی جزو جایگاههایی است که اهمیت و تاثیر آن در نظام اداری کشور به خوبی درک نشده بود، اما امروزه با توجه به سرعت تحولات در حوزه اطلاعرسانی، […]
[ad_1]
به گزارش عصردهیار، مالک رحمتی در اولین جلسه هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان، با اشاره به تاریخچه نهاد روابط عمومی در ایران، گفت: روابط عمومی جزو جایگاههایی است که اهمیت و تاثیر آن در نظام اداری کشور به خوبی درک نشده بود، اما امروزه با توجه به سرعت تحولات در حوزه اطلاعرسانی، مدیریت افکار و جنگ روایتها، اهمیت روابط عمومی بیش از پیش برای مدیران دستگاهها روشن شده است.
وی با بیان اینکه اطلاعرسانی و اقناعسازی با نگاه اداری و سنتی امکانپذیر نیست، افزود: در نسل جدید روابط عمومی، با جنگ روایتها مواجه هستیم و اگر روایت درست و سریع از خدمات و تلاشهای نظام اداری و اجرایی نداشته باشیم، تمام توان روابط عمومی صرف اصلاح روایتهای زرد و بیاساس میشود.
استاندار آذربایجان شرقی، سرعت عمل را اولین اصل در روایت خدمت دانست و گفت: روابط عمومیها باید روایت اول را جدی بگیرند، در غیر این صورت، روایتهای دیگران که بابرنامه و حسابشده صورت میگیرد، روابط عمومیهای ما را راهبری خواهند کرد و روابط عمومیها کاری جز واکنش و اصلاح روایتهای نادرست نخواهند داشت.
وی بر لزوم احیای نگاه تحولی در حوزه روابط عمومی تاکید کرد و گفت: نگاه تحولی مهمتر از تجهیزات و امکانات فیزیکی است و اگر روابط عمومیها چنین نگاهی نداشته باشند، مرجعیت خود را نزد افکار عمومی از دست خواهند داد.
رحمتی افزود: اگر توانستیم نوع نگاه و تفکر خود را در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی تغییر دهیم یقیناً موفق خواهیم بود، در غیر این صورت معلوم نیست که با سرعت تحولات پیشرو، چه اتفاقی در حوزه اطلاعرسانی و مدیریت افکار عمومی خواهد افتاد.
رحمتی از هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان خواست تا نیازها و مطالبات این حوزه را در قالب یک برنامه مدون علمی و عملیاتی ارائه کنند تا به عنوان مطالبات مدیریت ارشد استان به صورت مکاتبه و در جلسات شورای اداری و شورای برنامهریزی به مدیران دستگاههای اجرایی ابلاغ شود.
وی با اشاره به بندهایی از اساسنامه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان، گفت: اهداف و چشماندازهای تعیینشده در این اساسنامه، نیازمند داشتن نقشه راه و تعریف پروژهها و اقدامات عملی و مصداقی و الزام دستگاهها به اجرایی کردن آنهاست.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین تسلط بر ابزار روز و زبان هنر را برای فعالان حوزه روابط عمومی ضروری دانست و گفت: روابط عمومیها برای اطلاعرسانی درست، ناگزیرند شناخت درستی از مخاطب داشته باشند و تولیدات خود را با نوآوری، جذابیت و هنرمندانه ارائه کنند.
وی، اقناعسازی را مرحله بعد از اطلاعرسانی برشمرد و گفت: روابط عمومیها، حلقه رابط مردم و مسئولان هستند و باید این رابطه را به صورت دوسویه برقرار کنند که لازمه این کار، شناسایی ذائقه مخاطب و پاسخ قانعکننده به شبهات و سوالات مخاطبان است.
رحمتی ادامه داد: اگر کار اطلاعرسانی و اقناعسازی درست انجام شود، میتوانیم انتظار داشته باشیم که روابط عمومیها به مرحله جریانسازی، گفتمانسازی و جلب همراهی افکار عمومی برسند و این همان شرط اساسی برای توسعه و پیشرفت است.
وی با بیان اینکه پیشرفت، نیازمند همفکری و پذیرش عمومی جامعه است، افزود: اگر نگاه جامع به حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی نداشته باشیم و در نتیجه جریانسازی اتفاق نیفتد، اجرای پروژههای توسعه، امکانپذیر نخواهد بود؛ لذا حوزه روابط عمومی، عنصر اساسی برای فراهم کردن زمینه توسعه و پیشرفت جامعه است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان هم در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد دورههای پیشین این شورا، گفت: شورای هماهنگی روابط عمومیهای آذربایجان شرقی از سال ۱۳۸۰ تشکیل شده و در مدت فعالیت خود، اقدامات موثری در راستای ارتقای جایگاه روابط عمومیها داشته است.
محمد عزیزی راد، برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی، برگزاری جلسات تبیینی و برگزاری جشنواره روابط عمومیهای برتر استان بعد از وقفهای ۱۱ ساله را از مهمترین اقدامات شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان برشمرد.
وی همچنین آشنا نبودن مدیران دستگاهها با حوزه رسانه و اطلاعرسانی، اهمیت ندادن به جایگاه روابط عمومیها و متناسب نبودن جایگاه سازمانی و اعتبارات و امکانات حوزه روابط عمومی با مسئولیتها و وظایف آن را ازجمله چالشهای این حوزه عنوان کرد.
اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای آذربایجان شرقی نیز در سخنان خود بر لزوم رسانهباوری مدیران، ارتقای جایگاه سازمانی روابط عمومی، تخصیص اعتبارات و امکانات متناسب و ساماندهی افکارسنجی و مخاطبشناسی در مجموعه دستگاههای اداری و اجرایی تاکید کردند.
در این جلسه احکام اعضای اصلی و بازرس هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان توسط استاندار آذربایجان شرقی اعطا شد.
گفتنی است براساس نتیجه انتخابات هیأت رئیسه این شورا که در آذر ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، آقایان امیر کریمزاد شریفی، حسن اسدزاده شهیر، مهدی حافظزاده، امیرعلی روزگار، وحید تاجمهر، صابر صادقیان و اصغر وثوقی بهعنوان اعضای اصلی و خانم زهرا اسمعیلپور به عنوان بازرس انتخاب شدند.
شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان، شورایی حرفهای است که با ریاست استاندار تشکیل میشود و حوزه فعالیت آن منحصر به روابط عمومی سازمانها، ادارات کل، نهادها، شرکتها، شهرداریها، دانشگاهها و موسسات دولتی در سطح استان است.
دانشافزایی مدیران و کارکنان روابط عمومی، تقویت گفتمان نظام و تبیین سیاستها و فعالیتهای دولت، افزایش کارآمدی روابط عمومیها در جهت تحکیم ارتباط میان دولت و مردم و تدوین چارچوب مناسب برای اطلاعرسانی، نظرسنجی، ارتباطات عمومی و تبلیغات پیشرفته ازجمله اهداف این شورا به شمار میرود.
هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان متشکل از ۹ نفر است که دو عضو آن شامل استاندار به عنوان رئیس و مدیرکل روابط عمومی استانداری به عنوان دبیر، ثابت بوده و ۷ نفر باقیمانده با رأی مستقیم مجمع عمومی به مدت ۲ سال انتخاب میشوند.
انتهای پیام/
نوشته روابط عمومی، عنصر اساسی برای توسعه و پیشرفت اولین بار در پایگاه خبری قلم پرس پدیدار شد.
[ad_2]