بر اساس این اطلاعیه، آمادگی دستگاه‌های ضدتگرگ در روزهای آتی امری ضروری است. هم‌چنین کشاورزان فرصت دارند که تا اواخر هفته جاری نهال‌های مورد نیاز برای واکاوی و کاشت در باغات جدید از نهالستان‌های تایید شده و نهال‌های لیبل دار (شناسنامه دار) را با لحاظ شرایط فنی و اصولی تهیه کنند. در این اطلاعیه به غرس نهال و جایگزینی درختان مثمره در مناطق […]

بر اساس این اطلاعیه، آمادگی دستگاه‌های ضدتگرگ در روزهای آتی امری ضروری است. هم‌چنین کشاورزان فرصت دارند که تا اواخر هفته جاری نهال‌های مورد نیاز برای واکاوی و کاشت در باغات جدید از نهالستان‌های تایید شده و نهال‌های لیبل دار (شناسنامه دار) را با لحاظ شرایط فنی و اصولی تهیه کنند.

در این اطلاعیه به غرس نهال و جایگزینی درختان مثمره در مناطق مستعد با هماهنگی کارشناسان باغبانی با لحاظ شرایط جوی تاکید شده است و در کنار آن، هرس درختان میوه دار و دانه دار با لحاظ شرایط آب و هوایی نیز بایستی در هفته جاری انجام بگیرد.

با توجه به تغییر دمای هوا در روزهای بهاری، بهره برداران باید نسبت به کنترل دمای گلخانه‌ها و انبارهای محصولات کشاورزی و سالن پرورش قارچ اقدام کنند و با بازدید از گلخانه‌ها از سفت شدن پوشش این واحدها و جلوگیری از پرت انرژی در اثر باز بودن دریچه‌های تهویه گلخانه اطمینان حاصل کنند.

در ادامه، بازدید از بادشکن‌های مصنوعی گلخانه‌ها در این روزها تاکید شده است و با توجه به شرایط جوی و رگبار باران بایستی عملیات مبارزه با علف‌های هرز مزارع کلزا، گندم و جو با در نظر گرفتن این شرایط انجام بگیرد.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم‌چنین با تاکید بر ادامه عملیات پایش، تراکم گیری و مبارزه با موش در مزارع کشت پاییزه و یونجه زارها با طعمه گذاری زراعت، به انجام تمهیدات لازم جهت آمادگی برای کشت بهاره (غلات، سبزیجات و صیفی جات) نیز اشاره کرده است.

بهره برداران بایستی توجه کنند که در این روزها احتمال خسارت به گلخانه‌ها و مراکز تولید و پرورش قارچ خوراکی و تاسیسات در اثر وزش باد شدید وجود دارد.

تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی‌های سرد آبی و آبیاری مزارع و استفاده از کود سرک در صورت نیاز جزو اقداماتی است که بهره برداران می‌توانند در این روزها انجام بدهند.

با توجه به وزش باد در روزهای آتی، کشاورزان سمپاشی مزارع و باغات خود را جهت کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها با کامل احتیاط انجام بدهند و در جمع آوری و از بین بردن شاخه‌های آلوده به قارچ، کنه و سایر بیماری‌ها و بقایای گیاهی از سطح باغات اقدام کنند.

انتهای پیام