شهریار تبریز/ جهانبخش احمدیان: فرهنگ و ادب یک جامعه می‌تواند اشعار یک شاعر باشد، یا کتابی پندآمیز به نثر و یا حتی تصویرگری بر روی دیوارهای قدیمی و انواع و اقسام هنرهای ماندگاری که بر اساس سبک زندگی مردم شکل می گیرد. آنچه که ضروری می‌نماید، حفظ و معرفی این آثار به نسل فعلی و […]

شهریار تبریز/ جهانبخش احمدیان: فرهنگ و ادب یک جامعه می‌تواند اشعار یک شاعر باشد، یا کتابی پندآمیز به نثر و یا حتی تصویرگری بر روی دیوارهای قدیمی و انواع و اقسام هنرهای ماندگاری که بر اساس سبک زندگی مردم شکل می گیرد. آنچه که ضروری می‌نماید، حفظ و معرفی این آثار به نسل فعلی و آینده جامعه است که به عنوان سدی محکم در برابر فرهنگ بیگانه عمل می‌کند.

اولویت اول مدیریت شهری تبریز در نامگذاری اماکن فرهنگی و هنری جدیدالتأسیس شهر، بهره‌مندی از داشته‌های فرهنگی، هنری و ادبی تبریز کهن است که نام‌آوران این گنجینه‌های عظیم اجتماعی هستند. برای مثال می‌توان به فرهنگسرای مرحوم دکتر محمدحسین مبین اشاره کرد که در زمان حیات خود او نامگذاری شد، یا هنرسرای حیدربابا و موزه آثار تجسمی استاد احد حسینی که به تازگی نامگذاری و افتتاح شده‌اند.

شاید بزرگترین افتخار مدیریت شهری تبریز در بزرگداشت مفاخر و مشاهیر تبریز و آذربایجان این باشد که قدردان تلاش این بزرگان شعر، ادب و فرهنگ در زمان حیات خودشان است، و این بهترین هدیه برای آن شاعر و ادیبی است که در زمان حیات خود، شاهد عزت و جلال و احترام همشهریانش نسبت به خویش باشد.

سال ۱۴۰۰ از سوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز به عنوان سال  حفظ و احیای هویت فرهنگی – تاریخی تبریز  نامگذاری شده است و بیشترین اولویت مدیریت شهری تبریز تملک، حفظ احیا میراث فرهنگی و تاریخی و ادبی شهر است. خانه‌ها و ابنیه‌های تاریخی که توسط شهرداری تملک و احیا می‌شوند و یا بحث کتابخوانی و بزرگداشت‌هایی که برای سال جاری در نظر گرفته شده است، همسو با شعار سال است.

در همین راستا، مدیریت شهری تبریز قصد دارد یکی از فرهنگسراهای تازه تأسیس را به نام یار غار شهریار ملک سخن، استاد نظمی تبریزی کرده و بدین‌سان از نزدیک به یک سده تلاش مجاهدت این شاعر بزرگ آذربایجان در پاسداشت فرهنگ اسلامی و ایرانی و سرایش اشعار ترکی و فارسی قدردانی کند.

شهردار منطقه ۵ تبریز درباره ساخت فرهنگسرای استاد نظمی می‌گوید: فرهنگسرای استاد نظمی در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع و با ۷۰۰ مترمربع زیربنا اجرا شده است که در چند روز آینده مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار می گیرد.

میرعلی اصغر نساج ادامه می‌هد: برای ساخت و تجهیز این فرهنگسرا، ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است که  پس از بهره برداری در ارائه آموزش های شهروندی به شهروندان کوی نیاوران، نصر و مرزداران نقش ایفا خواهد کرد.

استاد «علی نظمی ادیب»، متخلص به «نظمی تبریزی»، متولد یکم مهر ۱۳۰۶ شمسی در تبریز و از شاعران غزل‌سرای ایران است؛  پدرش حسین پاشا از مبارزین مشروطه و میرشکار مظفرالدین شاه قاجار در تبریز بود.

استاد نظمی، سرودن شعر را از ۱۶ سالگی آغاز کرده و شاگرد ملک الشعرای بهار،  محمدامین ادیب طوسی و عباسقلی خان وقایعی بوده‌است؛ علاوه بر شعر، آثار تحقیقی ادبی نیز از وی به چاپ رسیده که از جمله این آثار می‌توان به تذکره الشعرای منظوم و منثور «دویست سخنور» و «گلشن معانی» در شرح برخی ابیات مشکله فارسی اشاره کرد.

استاد نظمی تبریزی قریب به ۳۰سال با استاد محمدحسین شهریار،  ارتباط صمیمی و نزدیک داشته و همین مراودت باعث شد تا سال ۱۳۶۷ خورشیدی، پیکر شهریار به دست استاد نظمی تبریزی در مقبره الشعرای تبریز دفن شود.

شورای ارزشیابی هنرمندان کشور بیش از یک دهه قبل و پس از بررسی آثار شاعران بالای ۶۰سال که دیوان اشعار آنها چاپ شده‌است، استاد نظمی تبریزی، شاعر دوزبانه را به عنوان پیشکسوت شعر و ادب ایران زمین معرفی کرد.

استاد نظمی تبریزی، نخستین شاعر آذربایجانی در قید حیات است که تندیس وی به دست مجسمه‌ساز معروف، استاد احد حسینی، ساخته شده و در یکی از میدان‌ها شهر تبریز و در نزدیکی محل سکونت و زادگاه شاعر نصب گردیده‌است. وی در حال حاضر،  رئیس انجمن ادبی «بزم سخن» تبریز است