به گزارش عصر دهیار، ایرج شهین باهر عنوان کرد: در دوره مدیریت فعلی، هیچ مجوزی برای ساخت و ساز در مسیر مسیل ها داده نشده است مگر اینکه در گذشته یک مسیل تبدیل به خیابان شود. برای مثال امتداد خیابان طالقانی تا اتوبان شهید کسایی قبلا کانال بود که سالها قبل روی آن خیابان احداث […]

به گزارش عصر دهیار، ایرج شهین باهر عنوان کرد: در دوره مدیریت فعلی، هیچ مجوزی برای ساخت و ساز در مسیر مسیل ها داده نشده است مگر اینکه در گذشته یک مسیل تبدیل به خیابان شود. برای مثال امتداد خیابان طالقانی تا اتوبان شهید کسایی قبلا کانال بود که سالها قبل روی آن خیابان احداث شده است و ما سال گذشته در این محل یک کانال کار کردیم تا به ایلی سو برسد.

او افزود: تا زمانی که کانال ها تکمیل نشود، احتمال وقوع اینگونه سیل ها خواهد بود و حتی پس از تکمیل کانال ها نیز مقدار تاب آوری به حد کافی نخواهد بود. البته این اتفاق در کشورهای توسعه یافته و شهرهای دارای زیرساخت های کامل نیز رخ می دهد.

ایرج شهین باهر با اشاره به اقدامات پیشگیرانه شهرداری تبریز از وقوع سیل، گفت: ما می دانیم که هر سال این کار اتفاق می افتد و از این رو، ما از ماه اسفند کار لایروبی کانال ها و مسیل ها را به شکل جدی انجام می دهیم. با اینکه مسیلها با لایروبی باز می شود اما عوامل مختلفی در وقوع سیلاب دخیل است و بر این اساس نباید اجازه دهیم از خارج از شهر آب وارد شهر شود.

او ادامه داد: شهر از نظر جذب آب تقریبا صفر شده و همه جا مثل عایق شده و آب جایی برای نفوذ ندارد و به همین دلیل موقع بارش های شدید، باران تبدیل به سیلاب می شود. وجود فضاهای سبز موجب جذب آب می شود و اجازه نمی دهد تا سیل اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: بارش روزهای گذشته در شرق تبریز بیشتر بود و کانال ها کشش اینهمه بارش را نداشت. دبی آب نیز بیشتر بود و به همین دلیل آب به زیرگذرهای محدوده رسید. خوشبختانه در زیرگذرهای دیگر نقاط شهر این اتفاق نیفتاد چون قبلا در آنجا پمپ گذاشته ایم.

شهردار تبریز اظهار کرد: نیاز است تا زیرساخت های شهر و همچنین توسعه کانال ها را ادامه دهیم و این موضوع را جدی بگیریم. موضوع دفع آب های سطحی در برنامه پنج ساله آمده و بودجه آن نیز تعریف شده است تا کانال های شهر صددرصد تکمیل شود و باران های با حجم بیشتر را هم دفع کند.