به گزارش عصر دهیار، در این جلسه که با حضور عباس رنجبر شهردار کلانشهر تبریز و جمعی از معاونین و مدیران شهرداری تبریز تشکیل یافته بود، حسین زاده شهردار منطقه ۹ گفت: طرح تفصیلی محدوده فاز ۱ شهرک خاوران به مساحت ۸۷۰ هکتار در سال ۹۴ تصویب و به شهرداری منطقه ابلاغ شده که با […]

به گزارش عصر دهیار، در این جلسه که با حضور عباس رنجبر شهردار کلانشهر تبریز و جمعی از معاونین و مدیران شهرداری تبریز تشکیل یافته بود، حسین زاده شهردار منطقه ۹ گفت: طرح تفصیلی محدوده فاز ۱ شهرک خاوران به مساحت ۸۷۰ هکتار در سال ۹۴ تصویب و به شهرداری منطقه ابلاغ شده که با مطالعات صورت گرفته توسط مهندسین مشاور ذیصلاح و با تلاش مستمر متخصصین و کارشناسان شهرداری، ایرادات و اشکالات این طرح شناسایی در قالب طرح بازنگری آماده ارائه برای طی مراحل تصویب می‌باشد.

حسین زاده با اشاره به اینکه که بازنگری این طرح به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت منطقه می‌باشد، اظهار کرد: تدوین ضوابط صحیح و استفاده از ابزارهای کارآمد برای شناسایی و مرتفع ساختن نقاط ضعف طرح مصوب، تقویت نقاط قوت، اصلاح ساختار، بروز کردن ضوابط مصوب شهرسازی، نیازسنجی و پاسخگویی مناسب به نیازهای آتی ساکنین شهرک و همچنین لحاظ کردن پتانسیل‌های جدید از جمله اهداف مد نظر در بازنگری طرح تفصیلی شهرک خاوران است. 

شهردار منطقه ۹ در ادامه سخنان خود افزود: اولین تجربه شهرک‌سازی شهرداری تبریز در خاوران بوده و به همین جهت تلاش داریم با رعایت حقوق شهروندی در ضوابط تراکم شهرسازی در این شهرک، فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شهر انسان محور، توسعه سرانه فضای سبز و توسعه بهینه شبکه‌های معابر شهری، الگوی نوین شهرسازی در شمالغرب کشور را فراهم نماییم.

وی در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت رعایت ضوابط شهرسازی در این شهرک گفت: خوشبختانه الزام به رعایت مقررات شهرسازی در این شهرک سبب شده تا تراکم فروشی که عامل اصلی بسیاری از مشکلات شهرک‌های جدید است، در این شهرک اتفاق نیفتد.

حسین زاده تصریح کرد: شهرک خاوران دارای ویژگی‌ها و تعاریف متفاوتی نسبت به سایر شهرک‌ها همچون شهرک مدرن و شهرک هوشمند می‌باشد که در این خصوص سعی خواهیم نمود زیرساخت‌های لازم جهت تحقق این شعارها و عناوین در این شهرک جهت بهره‌مندی حداکثری شهروندان فراهم شود.

رنجبر در این جلسه اظهار کرد: بی شک بازنگری در طرح تفصیلی با توجه به نیازمندی‌های شهر و شهروندان ساکن در شهرک، احصاء نیازهای خدماتی شهروندان از جمله پارک، توسعه فضاهای سبز خدمات رفاهی و فضاهای عمومی توسط شهرداری منطقه را امکان‌پذیر خواهد نمود.

شهردار کلانشهر تبریز همچنین با اشاره به اهمیت توجه به روند ساخت و سازها و رعایت مصوبات و قوانین شهرسازی گفت: بی شک با تکمیل زیرساخت‌های اساسی در شهرک خاوران و اجرای پروژه‌های متعدد و ارایه تسهیلات در حوزه شهرسازی، شاهد تحولات مثبتی در شکل‌گیری بافت کامل شهری در این محدوده از کلانشهر تبریز خواهیم بود.

رنجبر با اشاره به لزوم رعایت ضوابط و قواعد شهرسازی و عمرانی توسط تعاونی‌های مسکن فعال در شهرک خاوران تأکید کرد: از اهم وظایف شهرداری منطقه ۹ به عنوان دستگاه ناظر عالیه در شکل‌گیری بافت شهری در خاوران، نظارت بر روند اجرای شهرک‌سازی این تعاونی‌های شهرک‌ساز براساس اصول و ضوابط شهرسازی و عمرانی است تا از بروز مشکلات آتی در شهرک خاوران و تخلفات احتمالی ممانعت نماید.

شهردار تبریز افزود: موضوع حریم در شهرداری منطقه ۹ بعنوان بزرگترین و مهم‌ترین موضوع سطح حوزه، با پیگیری‌های لازم بصورت موقت مرتفع شده و برای حل دائمی این موضوع، نیازمند کار کارشناسی و تعامل با سایر نهادهای مرتبط با ارائه راهکارهای لازم خواهیم بود.

گفتنی است در ادامه دکتر عبدی مشاور طرح بازبینی شهرک خاوران در خصوص کلیات این طرح گفت: بازبینی بخش‌های مختلف از جمله پایش طرح تفصیلی به لحاظ تغییرات پهنه‌بندی و کاربری‌های طرح، بازنگری ضوابط و مقررات نحوه استفاده از اراضی (کاربری) و همجواری همچنین انجام تکالیف باقی مانده، تهیه طرح‌های موضعی و موضوعی به فراخور نیاز، از جمله اقداماتی است که در راستای اصلاحات طرح تفصیلی انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این طرح، دیدگاه توسعه متوازن مورد توجه ویژه قرارگرفته و تأمین نیازهای خدماتی مربوطه بر مبنای سرانه‌های مصوب در سطح این محلات پیش‌بینی گردیده است.

لازم به ذکر است در ادامه این جلسه مقرر گردید مسائل مطرح شده در طرح بازبینی، مجدداً توسط کارشناسان حوزه شهرسازی، عمرانی و ترافیکی معاونت‌های شهرداری تبریز بررسی و جهت تأیید با ارایه مستندات کافی به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده شود.