محمد واعظ برازانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تلاش کشورهای تولیدکننده انحصاری واکسن کرونا و اقدامات تحریمی از سوی آمریکا برای جلوگیری از تولید واکسن در ایران اظهارداشت: از منظر اقتصادی دو اصل برای این مسئله می‌توان متصور شد که بتوان افکار عمومی را نسبت به اقداماتی که در جریان […]

محمد واعظ برازانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تلاش کشورهای تولیدکننده انحصاری واکسن کرونا و اقدامات تحریمی از سوی آمریکا برای جلوگیری از تولید واکسن در ایران اظهارداشت: از منظر اقتصادی دو اصل برای این مسئله می‌توان متصور شد که بتوان افکار عمومی را نسبت به اقداماتی که در جریان است، اقناع کرد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: هر کشوری که بخواهد از استقلال برخوردار باشد تولید کالاهایی که وجود آن ها تقویت کننده اقتصاد و امنیت ملی است را در دست خودش می گیرد و صرفا به تولید محصولات و تجهیزات نظامی باز نمی‌گردد. این کالاها اصطلاحا استراتژیک و راهبردی هستند. بخشی از داروهای حساس و با اهمیت از جمله این موارد است که کشورها روی تولید آن متمرکز می‌شوند که امنیت ملی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر کارشکنی آمریکا مانع واردات واکسن به ایران شد، تصریح کرد: با خطر شکسته شدن انحصار تولید واکسن در ایران، آمریکایی‌ها توان خود را روی عدم تحقق این مسئله معطوف کردند و با تغییر راهبرد از ممنوعیت واردات، این بار واردات تجهیزات و ملزومات مورد نیاز تولید واکسن را هدف اخلال قرار داد.

واعظ برازانی ادامه داد: با ابزارهای اقتصادی و غیر از آن مانع آفرینی می‌کنند تا انحصار تولید از بین نرود چرا که در پس انحصار انتفاع اقتصادی و رویکردهای سیاسی وجود دارد و برخی اوقات ۵۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت تمام شده تولید، سود حاصل می‌شود. همچنین استفاده از دامپینگ یا قیمت شکنی حربه دیگری است که برای تولید محصولات استراتژیک استفاده می‌شود تا در روند تولید یا فروش اخلال ایجاد کنند.

انتهای پیام/