به گزارش عصر دهیار، اعضای شورای شهر تبریز طرح پیشنهادی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز مبنی بر اعمال سیاست‌های تشویقی برای ارتقاء کیفی ساختمان‌ها را به تصویب رساندند. تورج روشنایی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در تشریح این طرح گفت: سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای شهروندان در ارتقاء کیفی ساختمان‌ها برای نخستین […]

به گزارش عصر دهیار، اعضای شورای شهر تبریز طرح پیشنهادی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز مبنی بر اعمال سیاست‌های تشویقی برای ارتقاء کیفی ساختمان‌ها را به تصویب رساندند.

تورج روشنایی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در تشریح این طرح گفت: سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای شهروندان در ارتقاء کیفی ساختمان‌ها برای نخستین بار در لایحه عوارض محلی وارد شده و حوزه‌های مختلفی از قبیل رعایت ضوابط، مدیریت مصرف انرژی، رعایت مناسب سازی برای افراد کم توان، هوشمندسازی ساختمان‌ها (BMS)، استفاده از انرژی‌های پاک و گسترش ساختمان‌های بام سبز را شامل می‌شود.

وی افزود: هدف از این طرح گسترش معماری ایرانی – اسلامی، توسعه شهر هوشمند، کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، احترام به حقوق شهروندی و … است که خوشبختانه با استقبال اکثریت اعضای شورای ششم همراه شد و مورد تصویب قرار گرفت.

گفتنی است موارد مصوبه طرح سیاست‌های تشویقی ارتقاء کیفی ساختمان‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

سیاست‌های تشویقی برای:

*ساختمان‌هایی که بدون هیچگونه تخلف ساختمانی و کاملاً منطبق بر نقشه‌های پروانه ساختمانی صادره احداث گردند.

*پروانه‌ای که موضوع دسترس پذیری (مناسب سازی برای معلولین که منطبق بر قانون جامع حمایت از حقوق جامعه معلولین باشد) را رعایت کرده باشد.

*ساختمانی که نمای آن بر اساس دستورالعمل و با طرح و نقشه تأییدی کار شده باشد.

*ساختمانی که نمای آن با تأیید کمیته نما بر اساس حفظ ارزش‌های معماری ایرانی اسلامی یا با استفاده از مصالح بومی کار شده باشد.

*ساختمان دارای پشت بام سبز یا پوشش گیاهی در نما

*استفاده از مصالح نوین در اجرای مراحل مختلف ساختمان در جهت کاهش هزینه یا نوآوری و … با تایید مرجع رسمی

*ساختمان‌هایی که بر اساس استانداردهای BMS ساخته شده باشند.

*ساختمان‌هایی که با استفاده از انرژی‌های پاک نسبت به تأمین بخشی از انرژی مصرفی خود (انرژی خورشیدی) اقدام نمایند.

*ساختمان‌هایی که در مرحله طراحی برای کاهش مصرف انرژی ساختمان بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی اقدام و بر اساس آن گواهی یا پایان کار بگیرد.

برای هر یک از بندهای فوق ۵ درصد و تا سقف ۲۰ درصد کاهش مبنای عوارض در نظر گرفته می‌شود.