رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه با اشاره به روز جهانی مسجد اظهار کرد: تمامی مطالب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما وابسته به مسجد است و باید در خصوص تعاملات لازم و انتقال مسائل فرهنگی به مسجد تلاش کنیم. وی با اشاره به روز پزشک‌ افزود: ما مدیون کادر درمان و […]

رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه با اشاره به روز جهانی مسجد اظهار کرد: تمامی مطالب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما وابسته به مسجد است و باید در خصوص تعاملات لازم و انتقال مسائل فرهنگی به مسجد تلاش کنیم.

وی با اشاره به روز پزشک‌ افزود: ما مدیون کادر درمان و این مجاهدین گمنام هستیم که در روزهای کرونایی در خط مقدم درحال مجاهدت هستند.

وی خطاب به مدیران شهرداری گفت: گاهی اوقات لازم است از پاکبانان و کارمندان تامین نیرو برای ارائه‌ی توضیح به شورا و کمیسیون مربوطه دعوت کنیم و من به مدیران شهرداری هشدار می‌دهم از هرگونه فشار کارکنان بعد از دعوت به شورا جلوگیری کنند و اگر کارکنان بعد از  ارائه‌ی توضیح به شورا تحت فشار قرار گیرند، شدیداً برخورد خواهیم کرد.

رییس شورای شهر تبریز با اشاره با سالگرد اشغال ایران‌توسط متفقین و فرار رضا شاه افزود: هرکس که دست نشانده‌ی قدرت های جهانی باشد، رفتنی است اما انقلاب اسلامی نشان داد با کمک و پشتوانه‌ی مردم می‌توان در مقابل دنیا ایستاد.

وی همچنین با اشاره به پاداش شهردار سابق اظهار کرد: نامه‌ای برای بررسی پاداش شهردار سابق به سرپرست شهرداری تبریز ارسال شده است تا میزان و محل پاداش شفاف سازی شود؛ همچنین طی گزارشی باید مشخص شود اموالی که در اختیار شهردار سابق بود، گرفته شده یا خیر.

وی بیان کرد: لیست افراد مامور به خدمت از نهادهای دیگر باید اعلام و این افراد تعیین تکلیف شوند چرا که ما در شهرداری مدیران لایق زیادی داریم همچنین لیست بازنشستگانی که هنوز بازنشسته نشده‌اند و لیست افراد تازه جذب شده نیز به شورای شهر ارسال شود.

پرویز هادی نیز طی گفت: مسئولان بیشتر از مردم از شرایط انتقاد می‌کنند گویا مردم مسئول شرایط فعلی هستند و جای مسئولان و مردم عوض شده است.

 وی افزود: مشکلات عمده ای در تمامی زمینه های زندگی مردم وجود دارد و این نشان می‌دهد در گذشته فقط شعار داده شده و عملگرایی نبوده است.

وی با بیان اینکه از عزیزان می‌خواهم اگر در موردی انتقاد می‌کنند راهکار آنرا نیز بیان‌کنند اظهار کرد: اینکه از امروز برای انتخابات چهار سال بعد فکر کنیم درست نیست و ظلم در حق مردم است و امروز که در این صندلی ها نشسته ایم باید وظیفه‌ای که به گردن ما گذاشته شده به خوبی انجام دهیم.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره اهمیت ورزش برای پیشرفت شهر گفت: اگر می‌خواهیم به سمت پیشرفت حرکت کنیم باید ورزش را در اولویت قرار دهیم؛ میانگین سرانه ورزشی بیش دو متر است اما در تبریز زیر ۳۰ سانتی متر است.

وی اضافه کرد: پیست دوچرخه سواری در حاشیه مهرانه رود احداث شده و هیچگونه استفاده‌ای نمی‌شود اما سرانه ورزشی را افزایش می دهد. ما اگرمی‌خواهییم معضلات اجتماعی را  کاهش دهیم باید به سمت ورزش حرکت کنیم.

وی  ادامه داد: بارها شعار داده شده که باید از ورزش همگانی حمایت کنیم اما باید بدانیم این امر بدون ایجاد فضاهای عمومی ورزشی غیر ممکن است، ما باید برای ورزش برنامه داشته باشیم.

هادی اضافه کرد: در نگهداری اماکن ورزشی شهرداری تبریز واقعا ظلم می‌شود و همه آنها درحال ازبین رفتن است. امروز که از گسترش فضای سبز سخن می‌گوییم باید برای نگهداری آن نیز فکر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با گسترش فضای ورزشی و در اختیار گذاشتن رایگان آن می‌توان از بسیاری مشکلات اجتماعی جلوگیری کرد.

وی گفت: حال ورزش استان خوب نیست و تراکتور به حال خود رها شده و از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شده روبه افول بوده است و مسئولان از خصوصی سازی فقط شانه خالی کردن را بلد هستند.

عضو شورای شهر تبریز افزود:  شهرداری تبریز را به یک میلیارد تومان واگذار کردند و چک آن پاس نشد و امروز این باشگاه را به ۶ میلیارد تومان به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: در کلانشهر تبریز هنوز در برخی محلات مشکل فاضلاب وجود دارد که به راحتی می‌تواند حل شود و در زمان‌ بارندگی، آبگرفتگی معابر فرعی و اصلی یکی از مشکلات اساسی مردم است اما راهکار اساسی ارائه نشده است می‌توان با کانال‌کشی مناسب از جمع شدن آب جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: ماشین آلات شهرداری آماده نیست و در این زمینه ضعف های اساسی وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم.

هادی با بیان اینکه بعد از پنج دوره شورا هنوز مشکل قرارداد کارکنان حل نشده است، گفت: ساعت ها در مورد مشکلات قراردادی کارکنان صحبت شده اما هنوز مشکلات پابرجاست.

وی افزود: امروز باید برای تبریز سرمایه گذار جذب کنیم و اگراینگونه نباشد از بن بست خارج نخواهیم شد.

علیرضا نوای باغبان نیز در ادامه گفت: شبکه فاضلاب در تبریز ۸۳ درصد اجرا شده و مابقی در محلات کم برخوردار باقی مانده است.

وی افزود: باید هماهنگی با اداره آب و فاضلاب در راستای مدیریت واحد شهری افزایش یابد تا در زمان شورای ششم شاهد باشیم‌ که فاضلاب تبریز تکمیل شده است.

شهرام دبیری نیز گفت: آب و فاضلاب در زمینه تعرفه و برخی مسائل خواسته‌هایی از مدیریت شهری داشت که موافقت شد.

وی افزود: در دوره های قبلی شورا ۵۰ درصد فاضلاب وجود داشت امروز ۸۳ درصد شده که باید تلاش کنیم مقدار باقی مانده نیز اجرا شود.

حکیمه غفوری در خصوص وضعیت نیروی انسانی شهرداری تبریز گفت: لیست کارکنانی که برای تبدیل وضعیت تهیه شده است، مشاهده کردیم اما ۴۳ مورد مغایرت امتیاز وجود دارد که جمع امتیاز آنها درست نبود و چون لیست بصورت دستی آماده شده بود ایرادات مشخص نمی‌شود اگر در فایل ایکسل بود درست می‌شد.

وی اضافه کرد: اینکه گفته شود نیروی خودی و غیر خودی درست نیست تمامی نیروی ها خودی هستند و ما به آنها حقوق پرداخت می‌کنیم.

وی‌ افزود: اینکه نیرویی ۱۰ سال در شهرداری کار کند و حقوق بگیرد اما اطلاعات آن در شهرداری وجود نداشته باشد، اتفاق عجیبی است، بر این اساس شرکت ها باید حذف شوند و دیگر زمان این شرکت ها تمام‌شده است.

غفوری گفت: قرار نیست در مجموعه شهرداری، همه افراد تحصیلات عالی داشته باشند چرا که افرادی که مدارک‌پایین دارند به سمت مدارک با دانش کم میروند.

وی‌افزود: تهیه شیوه نامه برای جذب نیرو باید در اولویت کاری قرار گیرد تا اگر نیازبه نیرویی بود سازوکار آن وجود داشته باشد.

دبیری نیز گفت: موضوع مهمی که وجود دارد این است که در پرداخت حقوق ها تبعیض وجود دارد افراد با مدرک و شرایط یکسان حقوق های متفاوت دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قرارداد جدید کارمعین باید با شرایط قبل باشد، اضافه کرد: پاکبان ها پیگیر بودند که قراردادآنها تغییر داشته باشد و در خصوص مربیان نیز توافق شد که همانند قرارداد کارگری با آنها قرارداد بسته شود و حق و حقوق آنها پرداخت شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: برخی ها حق دارند چون بالای ۱۰ سال است در مجموعه کار می‌کنند و نه بیمه بودند و نه حقوق مناسبی دریافت می‌کردند.اینکه امکان قرارداد مستقیم وجود دارد یا خیر باید مشخص شود و راهکاری برای قرارداد های مستقیم پیدا کنیم.

روح الله رشیدی نیز تاکید کرد: اینکه افراد مختلف در شورا توضیح دهند و سخن بگویند اقدام قابل تقدیر است و باید مشخص شود که چرا نماینده کارمعین ها در جلسه حضور نداشت

وی اضافه کرد: شرایط جذب نیرو باید از طرف شهرداری به صورت لایحه آورده شود نه اینکه از ما انتظار داشته باشند.

رشیدی تاکید کرد: دسترسی به اطلاعات نیروی انسانی و حقوق و مزایا باید برای شورای شهر ایجاد و مبنای قانونی کار معین یا قرارداد مستقیم باید مشخص شود. برچه اساس بگ عضو شورا می‌تواند رییس دفتر خودرا قرارداد کار معین‌ کند بر همین اساس باید در مورد سایر نیرو ها نیز انجام‌ شود.

نوای باغبان گفت: در شیوه نامه جذب باید جذب انفرادی را کنار بگذاریم و اینگونه نباشد که افراد به صورت چند نفر استخدام‌شود. هرگونه جذب نیرو باید از طریق فراخوان و عدالت باشد.

وی افزود: عادلانه ترین روش جذب براساس فراخوان ، سابقه و دانش افراد است که در کشور انجام‌می‌شود و شهرداری باید هر دوسال یکبار با اعلام‌فراخوان نیرو جذب کند، که این یک روش قانونی است که همه اجرای این روش را از ما می‌خواهند تا عدالت رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار باید به صورت کتبی به اعضای شورا اعلام شود افزود: باید اطلاعات تمام شاغلین در شهرداری به صورت مکتوب اعلام شود.

عضوشورای شهر تبریز تاکید کرد: شورای جدید باید با جدیت اقدامات انجام شده را پیگیری کند و همواره تلاش کنیم تا سهمیه تبریز در تبدیل وضعیت افزایش یابد و در کنار مدیریت شهری باید با همکاری نمایندگان مجلس و استانداری برای حل این مشکل و افزایش سهمیه تبدیل وضعیت تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: همسان سازی پرداختی ها باید در اولویت باشد. اینکه دونفر در شرایط کاری مساوی دونوع حقوق دریافت کنند این ناعدالتی است که باید رفع شود. راهکار همسان سازی برعهده شورا و شهرداری است که باید خودمان این موضوع را حل و فصل کنیم.

کاظم زعفرانچیلر نیز گفت: آمار بنیادی ترین اصل برنامه ریزی است و برنامه ریزی اصلی ترین شاخص مدیریت است و بدون آمار نه برنانه ریزی داریم و نه مدیریت درستی وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: هرفردی که در شورا گزارش می‌دهد با امضای فرد و تایید آن و به تعداد اعضای شورا به صورت پیوست ارائه شود.

دبیری گفت: کارگران خارج از پیمان باید تعیین و تکلیف شود. برخی کارگران حجمی هستند که همواره با مشکل روبرو هستند که باید این موضوع را حل کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: جوانان بیکار هستند و میخواهند با مدرک بالا زمین جارو کنند اما آقازاده های عزیز، خواهرزن ها و عروس ها وارد بدنه شهرداری می‌شوند.

برگی تاکید کرد: اگر نیاز باشد اسامی را اعلام ‌می‌کنیم. برخی سخنان موجب می‌شود جوانان از نظام دور شوند. اینگونه نیست که آقا زاده ها بدون شرایط وارد سیستم شوند و جوانان مردم بدون کار پیر شوند.

اسوتچی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: اینکه بگوییم به تامین نیروها مسئولیت داده نمی‌شود درست نیست تامین نیرو حتی مامور به خدمت نیز میتواند پست دریافت کند.

وی ادامه داد: از سال ۸۶ که به شورا آمدیم وضعیت به این شکل نبود اگر امروز به اینجا رسیده‌ایم در سایه همین پیگیری ها بوده است.

وی بیان کرد: وقتی در شورای سوم حضور داشتیم حقوق کارکنان ۴ ماه عقب بود و شهردار محترم پیگیری نمی‌کرد اما امروز تاخیر در پرداخت فقط چند روز است.

اسوتچی افزود: در خصوص بیمه ها نیز بیمه های کارکنان به صورت کامل پرداخت نمی‌شد که امروز سامان یافته است.

وی با بیان اینکه مسئولین دفاتر اعضای شورا را خارج از نوبت کار معین کردند، گفت: به این موضوع اعتراض کردم ولی من بد شدم؛ داماد یکی از بزرگواران قرارداد رسمی شده است پس اگر بخواهیم می شود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در شورای پنجم برای افرادی که در شورا کار نمی‌کردند کارکرد ارسال شده است و حراست و امور مالی هیچگونه واکنشی نداشته‌اند؛ من در شورا های قبلی در اقلیت بودم و علی‌رغم مخالفت با بسیاری از مسائل این موضوعات تصویب می‌شد.

روح الله دهقان نژاد نیز با اشاره به اینکه شورا باید به خواستگاه اصلی و ثانوی خود برسد اظهار کرد: تقویت ظرفیت نظارت، ایجاد شفافیت در مدیریت شهری و شهرداری تبریز از جمله این خواستگاه ها است.
 
 وی ادامه داد: تحقق حقوق شهروندی که بسیاری از مشکلات موجود به دلیل پایین بودن بینش حقوقی است، تدوین نقشه جامع فرهنگی اجتماعی تبریز براساس خرده فرهنگ‌های محلی توسعه و پیشرفت متوازن شهر و عدالت در توسعه شهر از دیگر خواستگاه های شورای اسلامی شهر تبریز است.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری اگر به سمت مناطق کم برخوردار سر ریز شود مشکلات بسیاری حل خواهد شد. 

دهقان نژاد خاطرنشان کرد: اقدامات شهرداری و مدیریت شهری باید پژوهش محور باشد که مرکز پژوهش ها در این راستا تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از اقشار مختلف جامعه برای تحقق شفافیت و پیگیری و توسعه پایدار کمک‌می‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه در جذب نیرو در دوره های قبل غفلت هایی شده است، گفت: از امروز باید جلوی این کار را بگیریم و جذب نیرو باید براساس نیاز باشد نه طایفه ‌ای.

عضو شورای شهر گفت: به مشکلات تمامی پرسنل شهرداری رسیدگی خواهد شد و تمامی کارمندان شهرداری باید بدانند که  شهروندان از نحوه ارائه خدمات گلایه‌مند هستند و باید بدانیم تمامی حقوق و مزایای دریافتی از طرف همین شهروندان پرداخت می‌شود، نباید کار کسی را عقب بندازیم.

وی تاکید کرد: تمامی عزیزانی که در شهرداری مدیر شده اند، بدانند که در شهرداری نیروهای بسیار کارآمدی وجود دارد که باید از آنها بهره بگیریم، قدرت فساد آور نیست ترس از دست دادن قدرت فساد آور است.

وی افزود: بازه‌ی سنی اعضای شورای شهر ۱۰ سال کاهش داشته که باید بازه مدیریت شهرداری نیز کاهش یابد.

دهقان‌نژاد با بیان اینکه سال ها است، میلیاردها تومان در زیر زمین شهر تبریز هزینه می‌شود بدون اینکه مردم‌نتیجه بگیرند ادامه داد: بحث تحقیق و تفحص ۲ بار در شورای پنجم مطرح شده اما همواره مسکوت مانده است، تحقیق و تفحص از مترو باید در شورای ششم در اولویت باشد. 

وی گفت: قطاری که قرار بود اگر تمام نشد حتی با طناب کشیده شود به دیوار برخورد کرد و ۱۰۰ میلیارد تومان و یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو خسارت در این حادثه وارد شده است.
 
وی افزود: ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفته شد و در بانک گذاشتند تا ماهانه یک میلیارد تومان پول بگیرند و ارزش این مبلغ به باد رفت.

دهقان نژاد با بیان اینکه وقتی دولت برای قطار شهری هزینه نمی‌کند شاهد چنین پروژه هایی هستیم گفت:هزار میلیارد تومان برای خط یک و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط دو نیاز است قبل از تکمیل خط یک و دو نمی‌توان خطوط دیگر را راه اندازی کرد.

وی اضافه کرد: وزارت کشور دستور داده بود بهره برداری از فاز دو خط یک جلوگیری شود اما تمکین نشده و یک شرکت در یک هفته دو مناقصه مترو را برنده شده است. 

وی همچنین گفت: از مراجع قضایی تقدیر و تشکر می‌کنیم‌ که در خصوص میلگرد ها تفهیم‌ اتهام‌شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز همچنین با اشاره به پیام های مردمی که برای کمک به تیم تراکتور به شورای شهر آمده است گفت: صاحبان اصلی تراکتور مدیران نیستند بلکه هواداران پرشور این تیم هستند. به جای اینکه تراکتور را به دیگران واگذار کنیم این تیم را به هواداران واگذار کنیم.

وی افزود: طلب شهرداری از تیم علم و ادب پیگیری نشده است که باید علت آن را جویا شویم.

 دهقان‌ نژاد گفت: از تمامی عزیزانی که در عزاداری ها شرکت کردند تشکر می‌کنیم و افرادی که به دلیل رعایت فاصله گذاری و موارد بهداشتی در منزل عزاداری کردند امیدواریم همگی از برکت عزاداری سید الشهدا(ع) برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه در هیئت هایی که حضور یافتیم شاهد رعایت فاصله گذاری بودیم گفت: امام جمعه محترم خواستار عفو جریمه های منع تردد شدند که اقدامی شایسته و قابل تقدیر است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: پاکبانان شهرداری در این ایام به صورت اضافه کاری فعالیت کردند که خواستاریم اضافه کاری آنها به صورت کامل پرداخت شود.

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون ماده ۷، کمیته ارزیابی و عضو ناظر سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری تبریز در صحن علنی شورا مشخص شد.
 
به گزارش ایسنا، کاظم زعفرانچیلر به عنوان عضو ناظر شورا در سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری تبریز، روح الله دهقان نژاد نماینده شورا در کمیته ارزیابی حمایت از ورزشکاران و پرویز هادی به عنوان عضو شورا در کمیسیون ماده ۷ انتخاب شدند.

انتهای پیام