شهریار تبریز – محمود نصیرپور: لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ با رویکرد و جهت گیری شهرداری در تدوین بودجه با لحاظ شرایط حاکم بر تداوم بیماری کرونا و چالش های عمیق اقتصادی حاکم بر کشور و با بررسی روند ۱۰ سال اخیر، بر اساس بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ و با هدف تحقق اهداف بالادستی […]

شهریار تبریز – محمود نصیرپور: لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ با رویکرد و جهت گیری شهرداری در تدوین بودجه با لحاظ شرایط حاکم بر تداوم بیماری کرونا و چالش های عمیق اقتصادی حاکم بر کشور و با بررسی روند ۱۰ سال اخیر، بر اساس بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ و با هدف تحقق اهداف بالادستی و پاسخگویی به نیازهای واقعی شهروندان، صرفه جویی در مصارف و هزینه های جاری، شفاف سازی، اولویت دهی به انتظارات مردم بخصوص در توجه ویژه به مناطق حاشیه نشین، توسعه حمل و نقل عمومی و هوشمندسازی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات و توسعه متعادل و متوازن شهر تدوین شده است.

موضوعات محوری تدوین لایحه برنامه و بودجه ۱۴۰۱ بر اساس توسعه زیرساختها و ناوگان حمل و نقل عمومی، مدیریت انقباظی هزینه های جاری، توجه به پروژه های اساسی تحول آفرین و نیمه تمام، نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار، برنامه محوری در قالب سیاست های بالادستی، اعمال نظرات شهروندان در فرآیند تدوین لایحه، فعال سازی ظرفیت های بالقوه توسعه شهر، ایجاد ارزش افزوده برای مناطق کم برخوردار، افزایش سهم درآمدهای پایدار، هوشمندسازی، اصلاح و بهبود روش ها، مقابله با پاندمی کرونا و آلودگی هوا و همچنین تامین حداکثری خدمات محله ای بوده است.

افزایش اعتبار ۳۵ درصدی توسعه زیرساختها و ناوگان حمل و نقل عمومی

بیش از ۵۶ درصد لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ به توسعه زیرساختها و ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است که نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش اعتبار را نشان می دهد.

این افزایش ها در سرفصل هایی همچون طراحی و احداث خیابان، مقاوم سازی زیرساخت ها و شریان های حیاتی شهر، طراحی و احداث پیاده راه و پیاده رو، طراحی و احداث پل های عابر پیاده، نرده گذاری در اطراف میادین و تقاطع ها، لکه گیری، ترمیم و نگهداری آسفالت، تامین مالی برای بازسازی یا خرید اتوبوس، نگهداری خطوط ریلی قطار شهری و اجرای طرح ها و خدمات ترافیکی اتفاق افتاده است.

در مدیریت انقباظی هزینه های جاری، در خصوص مصارف هزینه ای بجز افزایش حقوق و دستمزد ابلاغی و افزایش قیمت دریافت کالا و خدمات به نسبت سال قبل در سایر ردیف ها به صورت انقباظی عمل شده است.

اما اهم سیاست های مدیریت هزینه های جاری در سرفصل های ساماندهی نیروی انسانی، بهینه سازی مصرف انرژی، هدفمندسازی درخواست ها و تعامل در موضوعات هزینه بر با سایر دستگاهها و شهروندان پیگیری می شود.

توجه به پروژه های اساسی تحول آفرین و نیمه تمام

تملک و مسیرگشائی جهت جانمایی کاربری و خدمات شهری بالغ بر ۷۱۳ میلیارد تومان با رشد ۷۷ درصدی، طراحی و احداث مجموعه رمپ و لوپ و پل های سواره رو بالغ بر ۱۴۱ میلیارد تومان، تملکات و مسیرگشایی در محدوده حاشیه نشینی بالغ بر ۲۶۱ میلیارد تومان با رشد ۲۴۸ درصدی، افزایش مشارکت در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با رشد ۴۰ درصدی، احداث و بهسازی مسیل های داخل شهری بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان با رشد ۲۲۰ درصدی، طراحی و احداث فضای سبز محلی و منطقه ای بالغ بر ۲۵۳ میلیارد تومان، تامین مالی برای بازسازی یا خرید اتوبوس بالغ بر ۳۱۰ میلیارد تومان، احداث و تجهیز مجتمع های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی بالغ با رشد ۴۲ درصدی، زیرسازی و آسفالت معابر موجود بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان و احداث و تجهیز خطوط قطار شهری بالغ بر ۱۷۵۰ میلیارد تومان با رشد ۵۲ درصدی از اهم موارد توجه به پروژه های اساسی تحول آفرین و نیمه تمام است.

برنامه محوری این لایحه در قالب سیاستهای بالادستی نیز شامل سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سیاستهای عمومی دولت در بخشنامه بودجه کل کشور، دستورالعمل و بخشنامه بودجه وزارت کشور، چشم انداز ۱۲ ساله شهرداری تبریز، برنامه پنج ساله شهرداری تبریز و سیاستهای ابلاغی شورای اسلامی ششم شهر تبریز است.

اعمال نظرات شهروندان در فرایند تدوین لایحه برنامه و بودجه

اعمال نظرات شهروندان در فرآیند تدوین لایحه برنامه و بودجه با ترکیب و فراوانی مختلفی لحاظ شده است. بر این اساس خدمات شهری با ۳۵ درصد دارای بیشترین فراوانی بوده و حمل و نقل و ترافیک با ۱۶، فنی و عمرانی با ۱۲، ساختاری و اداری با ۱۰، معماری و شهرسازی با ۹، مالی و اقتصادی با ۷، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با ۶، توسعه گردشگری با ۳ و فناوری و هوشمندسازی و مدیریت بحران هر کدام با یک درصد دارای فراوانی متفاوتی بوده است.

اما فعال سازی ظرفیت های بالقوه توسعه شهر با ۲۸۲۱ میلیارد تومان، ۶۰ درصد بودجه خالص عمرانی را به خود اختصاص داده است. این ظرفیت ها شامل تملک و اجرای مسیرگشایی در بافتهای ناکارآمد، تکمیل احداث مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره الشعرا، طراحی و احداث پارک بزرگ تبریز، طراحی و اجرای دسترسی کرکج از جاده تهران، تملک و احداث ایستگاههای قطار شهری، تکمیل احداث پروژه عتیق، احیای بافت فرسوده چوخورلار، تکمیل مسیرگشایی و احداث بزرگراه ولایت، تکمیل اجرای تقاطع های غیر همسطح شهید فهمیده، تکمیل اجرای تقاطع غیر همسطح رسالت – دیزل آباد، تملک و مسیرگشایی رمپ پل کابلی به توانیر، تکمیل احداث تقاطع غیر همسطح ارتش و آزادی و همچنین تکمیل احداث تقاطع غیر همسطح شهید فروزنده است.

ایجاد ارزش افزوده برای مناطق کم برخوردار

ایجاد ارزش افزوده برای مناطق کم برخوردار، یکی دیگر از محورهای مهم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تبریز است.

بهسازی سکونتگاه های حاشیه نشین در بلوک های منتخب در قالب سیاست های تشویقی، تملک و مسیرگشایی در بافتهای متراکم و ناکارآمد شهری با ۷۷ درصد افزایش اعتبار، اتصال ترلان دره سی به اتوبان پاسداران، اتصال ۴۲ متری به کوثر شرقی، احداث پارک های محله ای، توسعه فضاهای سبز و گذران اوقات فراغت و مناسب سازی محیطی و تقویت مبلمان شهری در قالب این محور درج شده است.

افزایش سهم درآمدهای پایدار نیز در این لایحه مشتمل بر تعامل در خصوص تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری و افزایش سهم مالیات بر ارزش افزوده، پیگیری وصول مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی، تعریف پروژه های مشارکتی در راستای رفع نیازهای شهروندان و استفاده از ظرفیت های بالقوه حوزه فناوری اطلاعات و استارت آپ ها است.