مریم احسانی زنوز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سازمان بهزیستی کشور در راستای علمی کردن فعالیت‌های تخصصی و تربیت نیروی کارآمد مورد نیاز در سال ۷۱،  اقدام به اخذ مجوز تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کرد، گفت: مراکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده و بعد از تفکیک دانشگاه علوم بهزیستی […]

مریم احسانی زنوز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سازمان بهزیستی کشور در راستای علمی کردن فعالیت‌های تخصصی و تربیت نیروی کارآمد مورد نیاز در سال ۷۱،  اقدام به اخذ مجوز تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کرد، گفت: مراکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده و بعد از تفکیک دانشگاه علوم بهزیستی از سازمان بهزیستی و واگذاری آن به وزارت بهداشت، مسئولیت اداره مراکز آموزشی به سازمان بهزیستی محول شد.

وی ادامه داد: بنا به پیشنهاد دانشگاه جامع علمی کاربردی و دستور مقام عالی وزارت در سال ۹۳، با توجه به ضرورت آموزش‌های علمی کاربردی و به منظور ایجاد مهارت‌های لازم در نیروی انسانی شاغل در حوزه رفاه و تامین اجتماعی مصوب شده تا ضمن تغییر نام موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی به ” موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی” این موسسه اقدام به برگزاری و پذیرش دانشجو در دوره‌های آموزشی بلندمدت منتهی به اخذ مدرک تحصیلی، کوتاه مدت و ضمن خدمت در حوزه بهزیستی، رفاه و تامین اجتماعی کند.

وی افزود: با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر عدم پذیرش دانشجو توسط مراکز دولتی در مرداد ماه ۹۸،  مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به بخش خصوصی واگذار شده و مرکز جدید با عنوان مرکز آموزش علمی کاربردی خدمات بهزیستی نسل فردا از مهر ۹۸ اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های تربیت مربی پیش دبستانی و مددکاری اجتماعی–خانواده کرده است.

احسانی با بیان این‌که فضای مرکز آموزش علمی کاربردی خدمات بهزیستی جهت تردد دانشجویان جانباز و معلول مناسب سازی شده است، یادآور شد: اکنون تعداد ۳۵ مدرس در این مرکز  مشغول به تدریس بوده و تعداد ۳۶۰ دانشجو نیز تحصیل می‌کنند و  ما  توانستیم در مسابقه مناظرات دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به مقام نخست دست یابیم.

وی با اشاره به امکانات و فضای آموزشی این مرکز، گفت: کارگاه کامپیوتر، کارگاه کاردستی (ویژه دانشجویان تربیت مربی پیش دبستانی )، فضای ورزشی مجهز به دستگاه‌های ورزشی، مجاورت با محیط کار (اداره بهزیستی شهرستان تبریز، مجتمع بهزیستی شهید مدنی) جزوی از فضای آموزشی این مرکز است.

وی با اشاره به فعالیت مرکز در حوزه مدیریت و خدمات اجتماعی، گفت: این مرکز در رشته‌های کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی پیش دبستانی، مددکاری اجتماعی–خانواده، توانبخشی مبتنی بر جامعه، تکنولوژی آموزشی و کارشناسی حرفه‌ای رشته‌های تربیت مربی پیش دبستانی و مددکاری اجتماعی–خانواده، دانشجو می‌پذیرد.

رئیس مرکز علمی کاربردی خدمات بهزیستی نسل فردا تبریز با اشاره به پتاسیل این مرکز، افزود: تخصیص وام شهریه، تخفیف شهریه، بیمه حوادث و ارزاق دانشجویی از جمله امتیازات این مرکز به دانشجویان محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با  اشاره به فعالیت دفتر کارآفرینی این مرکز، اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با اداره کل بهزیستی استان جهت برگزاری دوره‌های آموزش ارتقای مدیران و مربیان مهد کودک استان و هم‌چنین تفاهم نامه‌ای دیگر جهت اعطای مجوز تاسیس مهد کودک به فارغ التحصیلان تربیت مربی پیش دبستانی  و اعطای مجوز تاسیس کلینیک مددکاری اجتماعی به فارغ التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی توسط این دفتر منعقد شده است.

وی در خصوص اقدامات دفتر کارآفرینی این مرکز در سال گذشته، تشریح کرد: رویداد شتاب «از ایده تا محصول» در سال گذشته برگزار شده و ایده‌های برتر این رویداد شتاب به دانشگاه جامع علمی کاربردی استان جهت تاسیس شرکت دانش بنیان معرفی شده‌اند؛ هم‌چنین کارگاه آموزشی نحوه ارائه ایده و وبینار بررسی فرصت‌های کارآفرینی اجتماعی نیز در این مرکز برگزار شده است.

احسانی در خصوص برنامه‌های سال آتی دفتر کارآفرینی نیز گفت: عقد تفاهم‌نامه‌ با سازمان ربع رشیدی در دستورکار دفتر قرار داشته و مقرر شده تا همایش کشوری در حوزه کارآفرینی اجتماعی به صورت مشترک با سازمان ربع رشیدی برگزار شود.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اهمیت ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص دروس عملی، کار در محیط، کارورزی و گنجاندن این دروس در برنامه درسی رشته‌های در حال اجرا و پیش‌ بینی بسترهای نظارتی بر نحوه اجرای واحدهای درسی مذکور و اهمیت ویژه به موضوع کارآفرینی و آموزش مهارت، می‌توان گفت که اهداف دانشگاه در راستای دانشگاه‌های نسل سوم تا حدودی تحقق یافته است.

وی ادامه داد: هم‌چنین با توجه به بستر سازی‌های انجام شده در چند سال اخیر از طریق قوانین آموزشی محدودیت‌های اجرا شده در سامانه آموزشی و الزام مراکز به فعالیت در حوزه کارآفرینی و اشتغال، می‌توان گفت که تمامی مراکز آموزش علمی کاربردی همسو در جهت تحقق اهداف دانشگاه نسل سوم فعالیت می کنند.

انتهای پیام