درخواست هایی برای مرمت یک پل چوبی
درخواست هایی برای مرمت یک پل چوبی

شاید بتوان گفت پل‌های معلق، جاذبه‌های گردشگری ایده‌آلی هستند که هر گردشگری بخواهد برای یک بار هم که شده آن را تجربه کند، پلی که ایمن باشد و افراد با خیال آسوده از آن گذر کنند.

پل چوبی روستای گرمدره از توابع شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری یک از پل‌هایی است که زمانی تنها برای عبور و مرور کشاورزان احداث شده ولی امروز محل تردد گردشگران و ماشن‌های سواری است.

عباس یکی از ساکنان روستای گرمدره در خصوص پل چوبی (پل فنری) این روستا می‌گوید: روزانه به طور متوسط ۵۰ نفر از این پل تردد می‌کنند و با توجه به گردشگرپذیر بودن روستا، تعداد ترددها در روزهای تعطیل به ۲۰۰ نفر هم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه این پل چوبی از ایمنی لازم برخوردار نیست، می‌گوید: در حال حاضر خودرو نیز از این پل تردد می‌کند که متاسفانه طی چند سال اخیر ۲ ماشین در رودخانه افتاده‌اند.

عباس با بیان اینکه اهالی روستا درخواست‌های زیادی را به مسئولان مبنی بر ایمن‌سازی پل داده‌اند، گفت: با وجود قول‌های داده شده متاسفانه تا کنون اقدامی انجام نشده است.

شریفی دهیار روستای گرمده در خصوص پل معلق گپز (پل چوبی)، اظهار کرد: این پل در سال ۱۳۶۰ به منظور دسترسی کشاورزان روستاهای گرمدره و قوچان به مزرعه «گپز» توسط جهاد سازندگی بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شد.

وی افزود: این پل دارای چهار پایه فلزی در وسط رودخانه است که با تعداد ۱۰ سیم بوکسل به طول حدود ۷۰ متر به زمین متصل شده است.

شریفی با اشاره به اینکه این پل در ابتدا تنها برای استفاده کشاورزی احداث شده و وسایل نقلیه باری سبک نیز تا حدودی از آن تردد می‌کردند، ادامه داد: پس از ورود مسافران و گردشگران در منطقه، این پل پر تردد شد به طوری که پس از ۲۰ سال سطح پل از بین رفت  و کشاورزان روی آن را با چوب سپیدار پوشاندند.

وی تاکید کرد: اکنون پس از گذشت حدود ۴۰ سال از احداث این پل در کنار زیبایی منحصر به فرد خود که سالانه مورد بازدید و تردد تعداد زیادی مسافر و گردشگر قرار می‌گیرد، ولی به دلیل باریک بودن، فرسودگی و تخریب سطح پل، تبدیل به کانون بسیار پر خطر و حادثه‌خیز شده به طوری که بعضا مشاهده می‌شود که همزمان چند خودرو با مسافر بر روی آن تردد می‌کنند.

دهیار گرمدره با اشاره به اینکه در طول سال گردشگران بسیار زیادی از این پل تردد می‌کنند، گفت: در صورت بریده و یا تخریب شدن پل ممکن است ده‌ها نفر در رودخانه سقوط کرده و با توجه به عمیق و پر آب بودن محل، جان خود را از دست بدهند.

وی تاکید کرد: احداث پل ایمن دیگر در کنار پل گپز برای استفاده کشاورزان و تبدیل پل معلق فعلی به پل پیاده‌روی گردشگری مدتی است که از طریق کشاورزان و شوراهای اسلامی محل به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفته ولی متاسفانه دستگاه‌های ذیربط اقدامی انجام نداده‌اند.

سجاد کریمی‎‌کیا، بخشدار زاینده‌رود نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه با اتفاقات اخیر و درخواست مردم محلی برای ایمن‌سازی پل گپز، کارشناسانی از دفتر فنی استانداری، اداره‌کل راه و شهرسازی، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و جهاد کشاورزی در منطقه حضور پیدا کرده و از نزدیک شاهد مشکلات این پل بودند.

وی با اشاره به اینکه تمامی کارشناسان بر لزوم استحکام‌سازی پل تاکید داشتند، افزود: در مرحله نخست مقرر شد این پل مسدود شده و اجازه تردد به گردشگران داده نشود.

 بخشدار زاینده‌رود تصریح کرد: مقرر شد از سوی فرمانداری مدیران کل این چهار اداره دعوت و ضمن تبیین اهمیت موضوع، متولی ایمن‌سازی این پل مشخص شود.

وی با بیان اینکه با وجود مسدود اعلام کردن این پل، همچنان تردد در حال انجام است، خاطرنشان کرد: مجددا از سوی بخشداری برای برگزاری جلسه مدیران‌کل به منظور تعیین تکلیف متولی ایمن‌سازی این پل مکاتبه صورت گرفته است.

کریمی‌کیا خاطرنشان کرد: با مشخص شدن متولی ایمن‌سازی پل، از ایجاد حوادث احتمالی جلوگیری خواهد شد.