جمالی نژاد: دستورالعمل جدید نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور به استانداران ابلاغ شد
جمالی نژاد: دستورالعمل جدید نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور به استانداران ابلاغ شد

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستاي وزير كشور و رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندي دهياري‌ها به استناد اصلاحيه "ماده ۴۸ مكرر آيين‌نامه اجرايي تشكيلات، انتخابات داخلي و امور مالي شوراهاي اسلامي روستا و نحوه انتخاب دهيار"، مصوب شهريور ماه سال جاري هيات وزيران، و ابلاغ آن از سوي وزير كشور به استانداران خبر داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت کشور،‌ مهدي جمالي نژاد ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به تنوع بسيار زياد سكونت‌گاه‌هاي روستايي كشور و به تبع آن روستاهاي داراي دهياري، درجه‌بندي دهياري‌ها مي‌تواند نقش به‌سزايي در ساماندهي و انتظام‌بخشي دهياري‌ها داشته و نحوه فعاليت دهياري‌ها، نحوه جذب نيرو، شاخصه‌هاي انتخاب دهيار، ساختار سازماني و تشكيلاتي اين نهاد، نحوه توزيع منابع و اعتبارات و … را نظام بخشد.
جمالي نژاد در خصوص اصلاح ماده ۴۸ مكرر و به دنبال آن اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندي دهياري‌هاي كشور عنوان نمود: در دستورالعمل جديد، دهياري‌هاي كشور علاوه بر شاخص‌هاي‌ درآمد، جمعيت و وسعت، بر اساس شاخص‌هاي جديدي از جمله  مركزيت دهستان يا بخش (قبل از ايجاد شهرداري در مركز بخش) و دارا بودن ظرفيت گردشگري روستا، به درجات (۱) تا (۶) درجه‌بندي مي‌شوند.
وي افزود: در دستورالعمل جديد درجه‌بندي دهياري‌هاي كشور، امتيازدهي شاخص‌هاي پيشين تغيير يافته و نحوه امتيازدهي شاخص‌هاي جديد نيز مشخص شده است كه بر اين اساس درجه دهياري‌هاي كشور با دقت و واقعيت بيشتري تعيين خواهد شد.
رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور، درخصوص شاخص‌هاي جديد درجه‌بندي گفت: پس از تعيين درجه دهياري‌ بر اساس سه شاخص درآمد، جمعيت و وسعت؛ درصورتي كه دهياري مربوطه مشمول بهره‌مندي از هركدام از شاخص‌هاي “مركزيت دهستان يا بخش (قبل از ايجاد شهرداري در مركز بخش)” و “دارا بودن ظرفيت گردشگري روستا” باشد، “يك درجه” به درجه اوليه تعيين شده براي دهياري اضافه خواهد شد.
وي در ادامه اظهار كرد: شاخص مركزيت دهستان يا بخش، براساس آخرين وضعيت تقسيمات كشوري و واقع بودن دهياري در روستاي مركز دهستان يا بخش تعيين مي‌شود و امتياز ظرفيت گردشگري به روستاهای هدف گردشگری منتخب کارگروه ملي ذيربط، روستاهای دارای بافت با ارزش روستایی که عملیات بهسازی و احیاء در آنها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامي پايان يافته‌ باشد و دهياري‌هاي روستاهای واقع در جزاير كشور تعلق مي‌گيرد. علي‌ايحال حداكثر ارتقاء درجه براي يك دهياري بر اساس اين شاخص، تنها “يك درجه” مي‌باشد.
جمالي نژاد همچنين توضيح داد: درجه‌بندي دهياري‌ها از سال ۱۳۸۶ بر اساس دستورالعمل درجه‌بندي دهياري‌ها آغاز و تاكنون ۲۷ هزار و ۵۱۸ دهياري از مجموع ۳۷ هزار و ۸۰ دهياري دهياري، درجه‌بندي شده‌اند كه بيش از ۷۴درصد از دهياري‌هاي كل كشور را شامل مي‌شود.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه هر دهياري از درجه يك تا شش درجه‌بندی مي‌شود، ۴۴ درصد از دهياري‌ها درجه يك، ۲۸ درصد درجه دو، ۱۲درصد درجه سه، ۸.۵ درصد درجه چهار، ۷درصد درجه پنج و نيم ‌درصد درجه شش مي‌باشند.
شايان ذكر است معاونت امور دهياري هاي سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشوربا توجه به اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندي دهياري‌هاي كشور، ازدفاتر امور روستايي و شوراهاي استانداري خواسته تا اطلاعات دهياري‌هاي واجد شرايط را احصاء و بررسي نموده و طبق فرآيند مندرج در دستورالعمل، جهت تعيين درجه و يا ارتقا درجه به اين معاونت ارسال نمايند.