تشریح اقدامات و سیاست‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
تشریح اقدامات و سیاست‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

[ad_1] مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز، با اشاره به ۱۲ تیر سالروز صدور فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: قاچاق کالا بزرگترین آسیب و تهدید برای تولید داخلی است. جعفر رزمی اظهار داشت: براساس آمار ستاد مبارزه […]

[ad_1]

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز، با اشاره به ۱۲ تیر سالروز صدور فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: قاچاق کالا بزرگترین آسیب و تهدید برای تولید داخلی است.

جعفر رزمی اظهار داشت: براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار انواع کالای قاچاق وارد کشور شده که بیانگر میزان آسیب‌های واردشده به اقتصاد و تولید کشور است.

وی با اشاره به دلایل وقوع پدیده قاچاق و نتایج و تبعات منفی آن در ابعاد گوناگون، گفت: تأثیر قاچاق بر کاهش تولید ناخالص ملی کاملاً محسوس است و این پدیده سبب می‌شود که انگیزه سرمایه‌گذاری مولد نیز کاهش یابد.

رزمی، قاچاق کالا را تشدیدکننده بیکاری دانست و گفت: براساس برآوردهای کارشناسی، هر یک میلیارد دلار قاچاق موجب بیکاری حدود یکصد هزار نفر می‌شود که همین موضوع بستر شکل‌گیری ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی درخصوص راهکارهای مقابله با پدیده قاچاق نیز گفت: تقویت فرهنگ عمومی و تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی، تولید کالاهای باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی، بالا بردن هزینه قاچاق برای قاچاقچیان، استفاده از مدیران پاک‌دست و فسادستیز و راه‌اندازی سامانه‌های کنترلی و رهگیری کالا از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با این پدیده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری بر پیشگیری و اتخاذ شیوه‌های علمی و فناورانه است، افزود: استقرار سامانه‌های هوشمند و اجرای طرح شناسه رهگیری کالا، تجهیز گمرکات به دستگاه ایکس‌ری، پلاک‌دار کردن ماشین‌های کشاورزی، سامان‌دهی صرافی‌های غیرمجاز و ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی ازجمله اقدامات ستاد در راستای پیشگیری است.

رزمی ادامه داد: در حوزه مقابله هم تشدید اقدامات نظارتی، اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها، کنترل موثر مرزها و ارتقای کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در مراجع قضایی در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد.
 

[ad_2]