شهریار تبریز/ محمود نصیرپور: ایرج شهین باهر اواخر سال گذشته در خلال آئین بهره برداری و کلنگ زنی چند پروژه عمرانی شهرداری تبریز، وعده افتتاح پروژه های عمرانی با میانگین هر ۱۰ روز یک پروژه را به شهروندان داد؛ وعده ای که با گذشت دو ماه محقق شده و بریدن روبان پروژه های عمرانی در […]

شهریار تبریز/ محمود نصیرپور: ایرج شهین باهر اواخر سال گذشته در خلال آئین بهره برداری و کلنگ زنی چند پروژه عمرانی شهرداری تبریز، وعده افتتاح پروژه های عمرانی با میانگین هر ۱۰ روز یک پروژه را به شهروندان داد؛ وعده ای که با گذشت دو ماه محقق شده و بریدن روبان پروژه های عمرانی در نقاط مختلف شهر همچنان تداوم دارد.
طبق وعده شهردار که گفته بود پس از دهه مبارک فجر، شهرداری تبریز هر ۱۰ روز یک برنامه افتتاح خواهد داشت، تاکنون پنج پروژه مورد بهره برداری قرار گرفته و پروژه ششم نیز دو روز دیگر افتتاح می شود. بر این اساس، مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده ۱۶)، هنرسرای حیدربابا، عمارت ائل گلی، پل عینالی و اضافه شدن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید و بازسازی شده به ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله پروژه هایی بود که طی دو ماه گذشته افتتاح شده و برای تحقق این وعده، دو روز دیگر پروژه مسیرگشایی فاز دوم خیابان شهید میلانی در منطقه چهار مورد بهره برداری قرار می گیرد. در تداوم افتتاح ها، نهم اردیبهشت نیز طرح پل اشرف نیا به همراه دسترسی های پیرامونی آن افتتاح خواهد شد.

 پروژه اول؛ افتتاح مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده ۱۶) 
پروژه مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده ۱۶ بانوان) واقع در جاده تبریز – صوفیان، روز دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹ به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد.
در این آیین که با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی، فرماندار شهرستان تبریز، شهردار کلانشهر تبریز، اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، مدیرکل سازمان بهزیستی، مدیرکل اداره کار، رفاه و تأمین اجتماعی استان، شهردار منطقه ۶ و جمعی از معاونان و مدیران شهری برگزار شد، پروژه مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده ۱۶ بانوان)، به صورت ویدئو کنفراس توسط رئیس دفتر رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

پروژه دوم؛ افتتاح هنرسرای حیدربابا
موزه آثار استاد احد حسینی با نام “هنرسرای حیدربابا” روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹ با حضور استاندار آذربایجان شرقی، شهردار تبریز و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت.
هنرسرای حیدربابا با ۲۵ اثر مدرن،  ۱۴ اثر ترکیبی و تعدادی آثار مربوط به فولکلور آذربایجان اثر استاد احد حسینی بازگشایی شد. این موزه اولین و بزرگ ترین موزه انفرادی خاورمیانه و حتی دنیاست که یک موزه آموزشی است و مفاهیمی درباره حقیقت وجود بشر ارائه می کند.
شهرداری تبریز برای ساخت و تجهیز این نگارخانه ۸۰ میلیارد ریال هزینه کرده که در دو طبقه آثار استاد احد حسینی به نمایش گذاشته شده است.

پروژه سوم؛ بهره برداری از مرمت عمارت ائل گلی
عمارت تاریخی ائل گولی تبریز روز ۲۷ اسفند ۹۹ و همزمان با میلاد امام حسین (ع) بازگشایی شد.
این بنای تاریخی با صرف هزینه ۲۰ میلیارد ریال و با پایان یافتن عملیات مرمت و زیباسازی مورد بهره برداری قرار گرفت. پروژه مرمت عمارت تاریخی ائل‌گلی، توسط کارشناسان و معماران سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز طی پنج ماه انجام شد.
تعویض درب و پنجره ها، مرمت و زیباسازی کامل فضای داخلی، تعویض کفپوش عمارت، اصلاح مبلمان داخلی و نورپردازی بنا بخشی از اقداماتی است که در این طرح انجام گرفته است.

پروژه چهارم؛ پل عینالی
آیین بهره برداری از پروژه پل اتصال عینالی به اتوبان پاسداران روز چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹ همزمان با روز پاسدار با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و مدیران شهرداری برگزار شد.
پل اتصال عینالی به اتوبان پاسداران که یکی از پروژه‌های مهم ترافیکی در شهرداری منطقه ۱ تبریز است، با اعتبار ۱۵۵ میلیارد ریال در دو بخش تملک و اجرا، تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
پل عینالی به طول ۲۹۰ متر و عرض ۵/۵ متر است که نقش مهمی در ایجاد ارتباط مسیر ارتباطی پارکینگ عون بن علی به ضلع جنوبی اتوبان پاسداران دارد.

پروژه پنجم؛ بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید و بازسازی شده

با حضور فرماندار، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، روز ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۰ و همزمان با روز ارتش، یکصد دستگاه اتوبوس صفرکیلومتر، بازسازی شده و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد.
 

پروژه ششم؛ مسیرگشایی فاز دوم خیابان شهید میلانی
مسیرگشایی فاز دوم شهید میلانی روز شنبه چهارم اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.
اجرای این پروژه، در راستای سیاست‌های شهرداری منطقه ۴ در حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت ناکارآمد شهری عملیاتی شده است. فاز دوم مسیرگشایی شهید میلانی، پس از تملک واحدهای فرسوده در مسیری به طول ۲۷۰ متر و عرض ۱۸ متر، با ارزش سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال عملیاتی شده‌ و تحکیم بافت سکونتی را در پی داشته‌ است.
نوسازی بافت ناکارآمد شهری، تعریض محدوده ترافیکی و تقویت خدمات محله‌ای، از دیگر دستاوردهای این پروژه است.
با بهره برداری از این شش پروژه که اغلب طرح های ضروری و مورد نیاز شهر بود، شهرداری تبریز تلاش کرده است تا آرامش خاطر شهروندان را فراهم و به سمت شهری توسعه یافته و انسان محور حرکت کند.
به گفته ایرج شهین باهر، سیاست گذاری شهرداری تبریز برای میانگین افتتاح یک پروژه در هر ۱۰ روز، موظف کردن خود و مجموعه مدیریت شهری جهت تکمیل پروژه های ناتمام است. بنا بر اعلام شهردار تبریز، عمده پروژه های در دست اجرا تا پایان دوره فعلی شورای شهر به بهره برداری می رسد.