به گزارش عصر دهیار در متن این بیانیه آمده است: بیانیه اولین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در دوره ششم تبریز ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰  اولین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری دوره ششم شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان‌ها به میزبانی […]

به گزارش عصر دهیار در متن این بیانیه آمده است:

بیانیه اولین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در دوره ششم

تبریز ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰

 اولین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری دوره ششم شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان‌ها به میزبانی تبریز از تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ لغایت ۱۴۰۰/۱۱/۱۵ با محوریت بازآفرینی شهری و سیاست جهش ملی مسکن برگزار و موضوعات مدیریت حریم و حفظ و صیانت از آن، فرآیند و نحوه صدور پروانه برای املاک قولنامه‌ای فاقد سند و اراضی قولنامه‌ای، کنترل و کاهش تخلفات ساختمانی و طرح‌های توسعه شهری و بازتوزیع جمعیتی شهری، طرح جهش تولید مسکن و بازآفرینی بافت‌های ناپایدار شهری بررسی و ارزیابی نقش و عملکرد دفاتر تسهیل‌گری و تسهیلات تشویقی و نوسازی بافت فرسوده، حاشیه‌نشینی شهری و طرح تشکیل جامعه حاشیه‌نشینان ایران، بررسی سند معماری و شهرسازی ایران باززنده‌سازی و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی، نما و منظر شهری در کمیته‌های تخصصی سه‌گانه شهری، بازآفرینی، معماری و طراحی شهری، طرح و پس از شور در مجمع نتایج بدست آمده به‌صورت بیانیه زیر قرائت می گردد:

۱. اختصاص مهمی از پروژه‌های تولید مسکن کشور به اراضی درونی مناطق بافت فرسوده و حاشیه‌نشین و اراضی متصل به بافت شهری در کلانشهرها

۲. ملزم نمودن شهرداری‌ها به ورود به مقوله بازآفرینی شهری و عمل به وظایف قانونی مندرج در بندهای ۱۴ و ۲۱ ماده قانون شهرداری‌ها

۳. ملزم نمودن دولت برای انجام تکالیف قانونی در خصوص واگذاری اراضی به شهرداری و پروژه‌های تولید مسکن

۴. پیگیری عملیاتی نمودن ماده ۱۱ و ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن و ملزم نمودن شوراهای شهر و شهرداری‌ها برای شناسایی اراضی دستگاه‌ها در راستای قوانین مربوطه خاصه ماده ۱۲ قانون جهش مسکن

۵. ملزم نمودن شهرداری‌ها برای تأسیس دفاتر تسهیل‌گری در مناطق هدف بازآفرینی شهری

۶. پیگیری حل مشکل ادامه فعالیت دفاتر تسهیل‌گری استانداری‌ها

۷. الزام شهرداری‌ها با توجه به نتایج مطالعات و بانک اطلاعاتی دفاتر تسهیل‌گری قبل از هرگونه اقدام عملی

۸. تعیین تکالیف ساختار سازمانی شهرداری برای ورود به مقوله بازآفرینی شهری – سازمان عمران و بازآفرینی شهری

۹. شهرداری‌ها ملزم به حفاظت حریم بوده و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان ها نسبت به تهیه طرح جامع حریم مراکز استان ها و کلانشهرها اقدام نموده و در بحث مدیریت حریم شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها نسبت به پیگیری و اصلاح ماده دوم قانون تعاریف حریم و مستثنی نمودن کلانشهرها و مراکز استان‌ها از این قانون با رایزنی نمایندگان مجلس هر شهر اقدام نمایند.

۱۰. استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید در رصد و ثبت وضعیت حریم و تغییرات آن از جمله فناوری ADR و اسکن سه بعدی توسط هلی‌شات و عکس هوایی (بروز رسانی دوره‌‍ای)

۱۱. پیگیری حل مسئله صدور پروانه املاک قولنامه‌ای از طریق رایزنی بین‌نهادی بین سازمان ثبت اسناد کشور و شهرسازی استان و نظام مهندسی و بازرسی کل کشور و شناسایی ظرفیت‌های قانونی موجود در حل این مسئله و همچنین املاک وقفی با رای دیوان عدالت اداری

۱۲. جهت کنترل کاهش تخلفات ساختمانی نسبت به جرم انگاری تخلفات ساختمانی از طریق اصلاح قانون اقدام گردد همچنین نظارت بر تخلفات مهندسین ناظر از طریق کمیته انظباطی نظام مهندسی استان

۱۳. نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن از وزارت راه و شهرسازی انتظار دارند، در اجرای این طرح، مسکن مطلوب با مساحت و معماری متناسب با فرهنگ و رسمیت ایرانی در شهرهای ایران را احداث و مدیریت نمایند.

۱۴. نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی مراکز استان از وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری انتظار دارند مطالعه و ارائه الگوهای معماری متناسب با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در خصوص طراحی و اجرای نماهای ساختمان در دستور کار مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی قرار دهند و نسبت به ارائه الگوهای با هویت به جامعه اقدام نمایند.

۱۵. نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی مراکز استان از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تقاضامندند، نسبت به ارائه برنامه‌های احیای بافت های تاریخی و فرهنگی شهرهای مراکز استان همراه با تامین اعتبارات ملی در بازه زمانی کوتاه مدت اقدام نمایند تا ریشه‌های هویتی فرهنگ ایرانی اسلامی حفاظت و در جهت انتقال به نسل‌های آینده باقی بماند.

۱۶. نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی مقرر نمودند جهت الزام شهرداری های مراکز استان به تهیه مصوبه کنترل و پایش نماهای شهری و دستورالعمل راهنمای طراحان نما، مبتنی بر معماری بومی و ایرانی اسلامی اقدام نمایند.

۱۷. آینده‌پژوهی حوزه شهری و شهرسازی هوشمند در دستور کار کمیسیون‌های شهرسازی و معماری قرار گیرد.

۱۸. افزایش قدرت مداخلات شوراها در تصمیم‌گیری‌های حوزه شهرسازی پیگیری گردد.

۱۹. پیگیری شهر حساس و دوستدار محیط زیست از طریق کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها.

۲۰. پیشگیری آسیب‌های مداخلات دستگاه‌ها در جبران عقب‌ماندگی تولید مسکن.

۲۱. آمادگی مواجهه طراحی و برنامه‌ریزی شهری با پدیده همه‌گیری و بحران‌های اتفاقی از جمله کرونا و اجرای پدافند غیرعامل در شهرسازی

۲۲. تاب‌آوری شهری و چالش‌های طبیعی از جمله کمبود آب فرونشست و فروچاله‌های گسل‌ها و حرایم آن و بحث زلزله و آمادگی شهر در برابر بحران‌های آتی ناشی از این مسائل

۲۳. ایمنی و مقاوم سازی ساختمان‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی در حوزه ساختمان

۲۴. تغییر فرهنگ ساخت و ساز از ظاهرسازی و ناپایداری به پایداری و مقاوم سازی

۲۵. ایجاد نشاط و شادابی شهری در طراحی شهری و معماری شهری

۲۶. با عنایت به پیشنهاد طرحی در خصوص تشکیل سازمان مردم نهاد و با مشارکت شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده و سکونت گاه‌های غیررسمی شهرهای کشور، مقرر شد دبیرخانه مجمع نسبت به اخذ نظرات اعضای مجمع و جمع بندی پیشنهادات اقدام نموده و نتایج در جلسه آتی مجمع در دستور کار نشست قرار گیرد.

۲۷. با عنایت به الزام مدیریت‌های شهری مبنی بر اتخاذ رویکرد حکمروایی خوب شهری و لزوم شفافیت، پاسخگویی و افزایش رضایتمندی شهروندان، گام‌های جدی در خصوص تحقق شهر هوشمند توسط شهرداری برداشته و گزارش اقدامات انجام یافته در جلسه بعدی نشست ارائه گردد.