سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۷۷ هزار مدرسه از مجموع حدود ۱۰۸ هزار مدرسه در سطح کشور به "شبکه ارتباط ملی" متصل و همچنین ۱۳۰ هزار کلاس درس از مجموع ۵۶۰ هزار مدرسه کشور هوشمندسازی شده اند.

به گزارش عصر دهیار، سیدجواد حسینی روز دوشنبه در مراسم آغازین بیستمین اردوی دانش آموزان عشایری سراسر کشور در اردوگاه شهید رجایی نیشابور افزود: مدارس در همه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، تمامی روستاها و مناطق حاشیه نشین سطح کشور نیز در طول اجرای برنامه ششم توسعه با اتصال به شبکه ارتباطات ملی “هوشمندسازی” می شوند.

وی ادامه داد: هم اینک به ازاء هر ۱۰۰ نفر دانش آموز، تعداد هفت دستگاه رایانه در مدارس سطح کشور وجود دارد که با اجرای “طرح عدالت ترجیحی” نابرابریها در این زمینه برطرف می شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه به راه اندازی شبکه سیناروبیک در این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: “طرح شبکه سیناروبیک” برای برقراری عدالت آموزشی اجرا شده است.  این شبکه با همکاری بهترین معلمان و استادان و بهره گیری از تلویزیون تعاملی جهت برخورداری دانش آموزان در دورترین نقاط کشور از بهترین خدمات آموزشی فعالیت می کند.
وی گفت: همچنین خارج کردن المپیادهای جهانی دانش آموزی از انحصار طبقاتی، سمپاتی و مدارس غیردولتی بطور جدی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. در این راستا فراهم سازی بستر دیجیتال در سطح مدارس گام بزرگی است.

۳۰ درصد دانش آموزان در مناطق کم برخوردار کشور

حسینی در ادامه به سکونت ۳۰ درصد جمعیت دانش آموزان کشور در مناطق کم برخوردار اشاره و بیان کرد: به همین خاطر “طرح ارتقاء دانش آموزان مناطق و استانهای لازم التوجه به قابل توجه” آغاز شده که رویکردی جدی در چارچوب “عدالت ترجیحی” در نظام آموزش و پرورش است.
وی “عدالت آموزشی” را در آموزش و پرورش یک هدف راهبردی توصیف و بیان کرد: توجه به روستاهای مرزی و عشایری از مصادیق این امر است و عدالت آموزشی با رویکرد عدالت ترجیحی محقق می شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه همچنین به حضور ۵۰۰ دانش آموز پسر و ۵۰۰ دانش آموز دختر به نمایندگی از ۱۸۲ هزار و ۷۵۸ دانش آموز عشایری سراسر کشور در اردوی نیشابور اشاره و بیان کرد: دانش آموزان عشایر در شش هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند و ۱۷ هزار و ۴۷۱ معلم، مدیر و کارمند آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت عشایری کشور فعالیت دارند.

وی افزود: امروز آموزش و پرورش یک سند بنیادین و تحولخواه دارد که شامل چند جوهره اساسی بوده و اردوهای دانش آموزان عشایری شامل همه این موارد است.  برگزاری این اردوها گامی در جهت تعلیم و تربیت تمام ساحتی و ایجاد چرخشهای تحول آفرین در نظام آموزشی برای تبدیل این نهاد به یک نهاد تربیتی، فرهنگی و اجتماعی است.
حسینی “برقراری عدالت و ارتقاء کیفیت آموزشی، هویت بخشی انقلابی، دینی، ملی، محلی و بین المللی به دانش آموزان، ارتقاء سطح آنان در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران و آموزه های قرآن کریم” را از دیگر اهداف این اردوها ذکر و بیان کرد: صحنه اردوهای دانش آموزی جلوه ای از وحدت و هویت ملی را در راستای اهداف سند تحول بنیادین با آموزش مهارتهای همدلی، بهزیستی، انسجام بخشی، زیست مطلوب، وفاق اجتماعی و انساندوستی به نمایش می گذارند.
وی گفت: ایران در بین کشورهای جهان از حیث مردمشناسی “کثیرالمله” شناخته شده زیرا اقوام و ادیان مختلف ایرانی در پرتو دو عنصر ایمانی و ملی به یک روح واحد دست یافته اند. نمادهای تمامی این عناصر در خراسان وجود دارد چنانکه “نماد فرهنگی دینی” در مضجع منور رضوی و “نماد فرهنگی ایرانی” در فردوسی، عطار و خیام تجلی یافته اند.

  • منبع خبر : ایرنا