فعالیت پنج کتابخانه سیار شهری و روستایی در آذربایجان شرقی
فعالیت پنج کتابخانه سیار شهری و روستایی در آذربایجان شرقی

مدیرکل کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان آذربایجان شرقی با بیان اینکه کتابخانه‌های کانون در استان، پاسخگوی نیازها نیست، گفت: تبریز با دارا بودن جمعیتی بالغ بر دو میلیون فقط هفت کتابخانه تخصصی، دو کتابخانه سیار و یک کتابخانه پستی زیر نظر کانون پرورشی فکری دارد.

به گزارش قلم پرس، علی بینش در حاشیه دهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان اظهار کرد: پراکندگی جغرافیایی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی-هنری کانون پرورشی فکری هم مناسب نبوده و پاسخگوی انتظارات بر حق شهروندان نیست.

وی افزود: بالغ بر ۱۰۰۰ مرکز فرهنگی-هنری اعم از سیار، پستی و ثابت در کشور وجود دارد که در استان ما نیز در حال حاضر ۲۴ کتابخانه ثابت، چهار کتابخانه پستی و پنج کتابخانه سیار شهری و روستایی مشغول به فعالیت است.

وی تاکید کرد: گسترش مراکز فرهنگی کانون پرورشی فکری یکی از آرزوهای دیرینه ما بوده و در این راستا از خیران کتابخانه ساز و مدرسه ساز و مسئولان دعوت می کنیم تا از اقدمات انجام شده در کانون و اثرگذاری آن بر کودکان و نوجوانان بازدید کنند.

وی در ادامه توسعه کتابخانه‌هایب سیار را از جمله اهداف توسعه‎ای کانون پرورشی فکری استان عنوان کرد و گفت: با توجه به دسترسی نداشتن بسیاری از کودکان به کتاب، قصد داریم تا با توسعه مراکز ما به کودکان ارائه خدمت کنیم.

وی با اشاره به کاربرد کتابخانه‌های پستی گفت: در این روش، تعدادی کتاب در پاکت‎‌های پستی به کودکان و نوجوانان مناطق محروم ارسال شده و کودکان هم کتاب‌ها را پس از مطالعه در پاکت اضافی که ارسال شده است، قرار داده و به ما بازمی‌گردانند.

مدیرکل کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان آذربایجان شرقی بیان کرد: شهرستان‌های تبریز، مرند، میانه و اهر تحت پوشش کتابخانه‌های پستی بوده و کودکان در این روش هم کتاب و هم مطالب خواندنی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ۴۲ عنوان فعالیت دارد، گفت: نمایش عروسکی، خوشنویسی، نقاشی، قصه‌گویی، امانت کتاب و کتابخوانی از جمله عناوین هستند و تمامی فعالیت‌ها حول سه محور فرهنگی، هنری و ادبی می‌چرخند.

وی، بازی و سرگرمی را ازجمله ابزارهای مهم برای انتقال مفاهیم تربیتی عنوان و خاطرنشان کرد: جشن بازی‌های بومی و محلی تابستان هر سال به منظور حفظ آیین‌های بومی در مراکز فرهنگی هنری کانون برگزار می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا