آرزوی بازگشت/ پیام امام خمینی(ره) برای آزادگان
آرزوی بازگشت/ پیام امام خمینی(ره) برای آزادگان

متن پیام حضرت روح الله خمینی(ره)بنیانگزار انقلاب اسلامی ایران به آزادگان جنگ عزیز کشورمان بیست و ششم مرداد روز شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزاد مردان به بار نشست و سال های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید و وعده ا الهی تحقق یافت: «و بشر الصابرین». آنانی که بر قامت خود ردای […]


متن پیام حضرت روح الله خمینی(ره)بنیانگزار انقلاب اسلامی ایران به آزادگان جنگ عزیز کشورمان

بیست و ششم مرداد روز شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزاد مردان به بار نشست و سال های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید و وعده ا الهی تحقق یافت: «و بشر الصابرین». آنانی که بر قامت خود ردای استقامت و پایمردی پوشیدند و فرهنگ ایثار و شهادت را که برگرفته از فرهنگ سیاسی شیعه و برخاسته از حماسه عاشورا است و در صدر آموزه های دینی، نقش اساسی در رشد و تقویت سرمایه اجتماعیِ جامعه ما دارد، را ترجمه کردند.

پرتال امام خمینی(س): یادداشت۱/ ۲۶ مرداد ۱۳۶۹، آسمان ایران آفتابی و شاهد پرواز کبوتران سبکبالی بود که سال ها در اسارتگاه دژخیم به آشیانه باز می گشتند. سرزمین این کبوتران هم چراغانی بود؛ شعف و سروری وصف ناپذیر بازگشتِ رسولان انقلاب و جنگ، همه ایران را فراگرفت. براستی که خاک این سرزمین بوسیدن دارد. سرزمینی که با فداکاری جوانانش معطر شد. سرزمینی که فقط عطرِ حضورِ خمینی بهنگام بازگشت این دریادلان در آن جاری بود. آنها بوقتِ بازگشت مقتدا و امام خویش را ندیدند، اما با نایب بر حق وی میعادی همیشگی بستند و بر عهد خویش پایبند ماندند.  بیست و ششم مرداد روز شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزاد مردان به بار نشست و سال های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید و وعده الهی تحقق یافت: «و بشر الصا برین». آنانی که بر قامت خود ردای استقامت و پایمردی پوشیدند و فرهنگ ایثار و شهادت را که برگرفته از فرهنگ سیاسی شیعه و برخاسته از حماسه عاشورا است و در صدر آموزه های دینی، نقش اساسی در رشد و تقویت سرمایه اجتماعیِ جامعه ما دارد، را ترجمه کردند. آزادگان با تکیه بر این سرمایه جاودانه و با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق، یاد رهبر و مقتدای خود بنا کردند و از شکنجه های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند. حسّ غریبی بود. عشق خودنمایی می کرد. موسم پاییز اسارت و بهار آزادی بود. آن روز عشق طلوع کرد. چشم ها اشک بار بود، نه به خاطر غم و اندوه، بلکه این بار از شوق وصال؛ «اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا؛ به درستی که پس از هر سختی آسانی است. عابدان عرصه ایثار برگشتند. به قول مولایشان مسیر کمالات پیمودند؛ مولایی که بالاترین چهره عبادت را عبادت آزادگان می داند و می فرماید: مرد مانی خدا را به امید بخشش پرستیدند، این پرستش بازرگانان است. گروهی او را از روی ترس عبادت کردند و این عبادت بردگان است و گروهی وی را برای سپاس پرستیدند و این پرستش آزادگان است. (نهج البلاغه، حکمت ۲۳۷). امام راحل چه زیبا و شایسته در توصیف فرزندان خود فرموده اند: اسرا در چنگال دژخیمانْ خود سرود آزادی‏ اند ، و احرار جهان آنان را زمزمه می‏ کنند. (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۴۷)

 آزادگان در کلام امام خمینی(س)

 اعتراف به عجز

  • پایمردی و استقامت

اسرا با استقامت و پایداری و پایمردی خویش به بنیانی مرصوص مبدل گشته‏ اند که نه تهدید ابرقدرتها آنان را به هراس می ‏افکند، و نه از محاصره‏ها و کمبودها به فغان می‏ آیند، و نه از خیانت و وحشیگری های صدام دیوانه و افسارگسیخته رو به زوال در زدن شهرها و ویران کردن خانه‏ ها و مساجد و بیمارستانها و مدارس خم به ابرو می ‏آورند، و چون گذشته به راه خود، که همان راه اسلام عزیز و عزت و شرف و انسانیت است، ادامه می‏دهند؛ و زندگی با عزت را در خیمه مقاومتِ صبرْ بر حضور در کاخ های ذلت و نوکری ابرقدرتها و سازش و صلح تحمیلی ترجیح می‏ دهند. (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص ۱۹۸)

  • سلام بر شما که رنج زندان را تحمل می کنید

… من ناراحتی شما عزیزان دربند را احساس می‏کنم. شما هم ناراحتی پدرتان را که فرزندان عزیزش دور از وطن هستند احساس کنید. عزیزان من سید و مولای همه ما، حضرت موسی بن جعفر (ع)، بیش از همه شماها و ماها در رنج و گوشه زندان به سر بردند. برای اسلام عزیز شما صبر کنید. خداوند فرج را ان شاء اللَّه تعالی نزدیک می ‏نماید؛ و پدر پیر شما را با دیدن شما شاد می‏فرماید. به همه عزیزان دربند سلام مرا برسانید. من از دعای خیر فراموشتان نمی‏ کنم. خداوند حافظ شما باشد. پدر پیرت (خ) (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۱۰۹)  

دو فراز از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره  آزادگان

آنچه که دل هایشان را زنده و پرامید نگه می داشت، یاد چهره و روحیه ی پر صلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می شود فهمید. (مقام معظم رهبری،مجله آزادگان، شماره ۲۲، مرداد ۷۶، ص ۸)

نوشته آرزوی بازگشت/ پیام امام خمینی(ره) برای آزادگان اولین بار در شرکت پشتیبانی امور دام کشور. پدیدار شد.