ضرورت استفاده از ظرفیت هایی چون صندوق زنان روستایی
ضرورت استفاده از ظرفیت هایی چون صندوق زنان روستایی

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی گفت: 23هزار تن گندم توسط تعاون روستایی خرید تضمینی شده است.

علی اکبر نژاد رضا مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی گفت:  ۵۴ واحد اعتباری در شرکتهای تعاونی روستایی در استان ذیل یک ابلاغ کشوری در دهه هشتاد فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به منع قانونی موجود بایستی هر چه سریع تر ساماندهی می شدند.

وی افزود: گفتنی است طبق اساسنامه شرکتهای تعاونی روستایی مجوز برای فعالیت اعتباری دارند ولی برای انجام این فعالیتها بایستی بواسطه یکی از بانک های مجاز بانک مرکزی فعالیت نمایند که روند اتمام فعالیت تمامی این واحدها در سطح استان خوشبختانه با همکاری استانداری، دادستانی، نیروی انتظامی و بانک مرکزی به نحو احسن مدیریت شد و هیچ گونه تبعات امنیتی و اجتماعی در پی نداشت.

مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: شهرستان ها موظف شده اند با هم اندیشی هیئت مدیره شرکت ها و حتی افراد صاحب نظر منطقه برنامه هایی را جهت افزایش بهره وری سطح خدمات تدوین کنند؛ از جمله آیتم های مد نظر ما استفاده بهینه از مزیت های تولیدی هر آبادی، امکانات موجود شرکت ها مثل کارخانجات، انبارها و … بود برای پیگیری این امر مسئولی را برای برنامه ریزی و پیگیری در استان مشخص کردیم

وی خاظرنشان کرد: وظایف کلی سازمان تعاون روستایی در دو محور بازرگانی محصولات کشاورزی و نظامهای بهره برداری می توان تقسیم بندی نمود؛ البته در کنار این ها حسابرسی سالانه (در شش ماهه اول) و حسابرسی عملیاتی (شش ماهه دوم) را نیز برای نظارت و سالم سازی سیستم داریم.

نژاد رضا گفت: در حوزه نظام های بهره برداری که حدودا از سال ۹۱ به تدریج از جهادکشاورزی به تعاون روستایی منتقل شد، شرکتهای تعاونی های تولید روستایی، سهامی زراعی و کشت و صنعت را شامل می شود که ما در سطح استان فعلا تعاونی های تولید روستایی داریم، هر چند دو کشت و صنعت در سراب و مرند در حال ثبت می باشد.

وی ادامه داد: اما در خصوص تعاونی های تولید که اصلی ترین رکن نظام بهره برداری در استان نیز هستند؛ علاوه بر حدود ۶۰ تعاونی تولید موجود اخیرا در شهرستان جلفا و خداآفرین به واسطه پروژه آبهای مرزی در۱۸۰۰۰ هکتار زمین بهبود و توسعه ۱٨ شرکت جدید نیز ایجاد شده و می شود. در حوزه بازرگانی نیز بایستی گفت قصد شبکه ارائه خدمات است نه کسب سود ریالی که در این راستا به دو شیوه عمل می شود؛ تامین نهاده ها از جمله کود، بذر، سم و خرید محصولات کشاورزی است که در موقع افت قیمت محصولات به نفع کشاورز وارد عمل می شویم.

مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: خریدهای تعاون روستایی به سه صورت تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می شود؛ در خرید تضمینی گندم که برعهده شرکت غله است، شبکه تعاون روستایی نیز ۴۴ مرکز خرید برای این امر داشت که ۲۳۰۰۰ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد. در خرید تضمینی کلزا هم که با مباشرت اتحادیه تعاونی روستائی تبریز انجام گرفت ۴۸۰۰ تن کلزا خرید داشتیم و خرید گلرنگ نیز در حال انجام هست.

وی ادامه داد: در خصوص خرید توافقی، پارسال در مورد عدس ورزقان و امسال در زغال اخته کلیبر وارد عمل شدیم که جلو افت قیمت که توسط برخی دلالان مدیریت می شد به نفع کشاورزان وارد عمل شدیم. گفتنی است در خصوص محصولاتی چون زغال اخته بایستی از ظرفیت هایی چون صندوق زنان روستایی استفاده کرد؛ چرا که کارخانجات بخش خصوصی به دلیل محدودیت میزان تولید این محصول و هزینه بر بودن اختصاص خط تولید، زیر بار فراوری امثال زغال نمی رود. ولی بانوان و نیروهای بومی توانایی انجام این کار را دارد که سود دو طرفه ای نیز در بر دارد. خوشبختانه امسال در خصوص تبدیل زغال اخته به برگ زغال در کلیبر تعاون روستایی این کار را به صورت آزمایشی انجام داد که با موفقیت انجام شد.

نژادرضا گفت: در خصوص تنظیم بازار نیز با اولویت خدمت رسانی به محیط های روستایی وارد عمل شدیم که می تواند اقلامی هم چون قند، شکر، برنج، روغن و گاها نیز گوشت سفید و قرمز بوده است که خوشبختانه رضایت عمومی و نهادهای نظارتی را در سطح تمامی شهرهای استان علی الخصوص اهر و شبستر در پی داشته است. در بعضی مناطق مواد سوختی از جمله گازوئیل و بنزین توسط شبکه تعاون روستایی توزیع می شود که تا به حال ۵۲ میلیون لیتردر شش ماهه اول توزیع مواد سوختی داشتیم. در خصوص توزیع آرد نیز که هرچند وظیفه تعاون روستایی نمی باشد ولی ۵۰۰۰ تن توزیع آرد خام روستایی در سطح روستاها داشته ایم.

وی افزود: در خصوص شیر ۱۱۳۰۰تن جمع آوری داشته ایم، در مورد کود شیمیایی ۳۰هزار تن توزیع داشته ایم که به دلیل سود دهی پایین مورد استقبال بخش خصوصی واقع نمی شود. استان آذربایجان شرقی در بستان آباد و کلیبر و هشترود کارخانه تولید بذر دارد که با ایفای نقش تعاون روستایی در هر دو مرحله خرید و فرآوری و همچنین توزیع پیش می رود که حدود ۳۲۰۰ تن تا به امروز توزیع داشتیم؛ همچنین ۳۰ هزار تن تا به امروز نهاده های دامی و ۵۸ تن سموم شیمیایی توزیع شده است.

مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی گفت: نزدیک ۱۹ میلیارد تومان از منابع بانک کشاورزی، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، صندوق حمایت از توسعه زنبورداران، صندوق حمایت از توسعه دامداران، بانک تعاون و اتحادیه استان برای پشتیبانی شبکه تسهیلات داده ایم.

وی اضافه کرد: در خصوص تنظیم بازارمیوه شب عید، هر چند امسال متولی امر وزارت صمت است ولی به احتمال ۹۰ درصد بازهم با محوریت تعاون روستایی خواهد بود؛ در هر حال شبکه کاملا آماده عمل در این خصوص می باشد و حتی با پیش بینی هایی که انجام گرفته است سیب خود استان قرار شده از کشاورزان داخل استان تامین گردد که از شهرستان های میانه، مرند، تبریز، اهر و مراغه تمهیدات لازم برای خرید اندیشیده شده است. در سال ۹۷ نیز علاوه بر این که هیچ سیبی خارج از استان خریداری نشد، حتی هشت هزار تن نیز برای اتحادیه مرکزی و سایر استان ها خریداری شد

  • منبع خبر : تجدد نیوز