به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ازجمله مسائلی که در حوزه حمل و نقل مسافری در کشور وجود دارد، سهم بالای سفرهای جادهای عمدتاً با خودروی شخصی و طول عمر نسبتاً بالای ناوگان حمل و نقل عمومی است. در بررسی عملکرد دولت در بخش حمل و نقل، موارد زیر قابل تأمل است. * افزایش متوسط […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ازجمله مسائلی که در حوزه حمل و نقل مسافری در کشور وجود دارد، سهم بالای سفرهای جادهای عمدتاً با خودروی شخصی و طول عمر نسبتاً بالای ناوگان حمل و نقل عمومی است.
در بررسی عملکرد دولت در بخش حمل و نقل، موارد زیر قابل تأمل است.
* افزایش متوسط سن ناوگان عمومی مسافری جادهای
براساس بررسی فصل حمل و نقل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از سال ۹۵ تا سال ۹۸ متوسط سن ناوگان اتوبوس، مینیبوس و سواری کرایه بینشهری نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش هم یافته است و این نشان از عدم توجه به نوسازی ناوگان عمومی مسافری جادهای دارد.
* کاهش ۱۳ فروند هواپیمای فعال در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۵
در این چهار سال متوسط سن ناوگان فعال هوایی در عدد ۲۳ سال ثبات مانده است اما تعداد ناوگان هوایی فعال که در سال ۹۵ رقم ۱۸۲ دستگاه بوده است که در سال ۱۳۹۸ به ۱۶۹ دستگاه کاهش یافته است.
* رشد آمار واگن و لکوموتیو فعال ناوگان ریلی
طبق جدول مذکور تعداد واگن در گردش کشور در سال ۹۵ عدد ۱۹۷۷ دستگاه بوده است که در سال ۹۸ این رقم به ۲۱۲۰ دستگاه واگن میرسد.
همچنین در این مدت تعداد لکوموتیو از ۹۱۵ دستگاه به ۹۵۴ دستگاه افزایش مییابد.
* کاهش مسافران ناوگان عمومی جادهای
براساس بررسی فصل حمل و نقل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تعداد کل مسافر جادهای در سال ۹۵ رقم ۹۸۵ میلیون نفر بوده است که این عدد در سال ۹۸ با ۱۰ درصد افزایش به ۱۰۴۰ میلیون نفر رسید.
همچنین تعداد مسافر جادهای ناوگان عمومی در سال ۹۵ رقم ۲۷۱ میلیون نفر بوده است که با یک درصد کاهش به ۲۶۹ میلیون نفر در سال ۹۸ رسید.
* کاهش ۱۶ درصدی تعداد مسافر هوایی
بین سالهای ۹۵ تا ۹۸ تعداد مسافر هوایی ۱۶ درصد کاهش داشت و از ۲۲ میلیون نفر به ۱۹ میلیون نفر در سال ۹۸ کاهش یافت.
* سهم حمل و نقل ریلی از حمل و نقل عمومی در سال ۹۸ افزایش یافت
تعداد مسافر ریلی با ۲۴ درصد افزایش، از رقم ۲۳ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۲۸٫۵ میلیون نفر در سال ۹۸ افزایش یافت.
همچنین سهم حمل و نقل ریلی از حمل و نقل عمومی از عدد ۷٫۳ درصد در سال ۹۵ با ۱٫۷ درصد افزایش به عدد ۹ درصد رسید.
در جدول پایین درباره آمار تعداد و متوسط سن انواع ناوگان عمومی برونشهری بین سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ مباحثی مطرح شده است.
شاخص های زیرساختی و عملیاتی حملونقل مسافری بین شهری
* کاهش ۴۳ درصدی اعتبار وزارت راه برای ناوگان حمل و نقل جادهای بین شهری
ماده (۳۰) از قانون احکام دائمی برنامههای توسعه میگوید: بهمنظور کمک به تدارک ناوگان حمل و نقل جادهای بین شهری و احداث پایانههای مسافری و باری و مجتمعهای خدمات رفاهی بینراهی توسط بخشهای خصوصی و تعاونی با اولویت تعاونی های ایثارگران، وجوه اداره شده از محل منابع داخلی شرکتهای وابسته به وزارت راه و شهرسازی پرداخت میشود.
در ارزیابی این بند که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام شده است، در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۲۶ میلیارد ریال در جهت اجرای این قانون توسط وزارت راه و شهرسازی هزینه شد که نسبت به سال ۱۳۹۷، کاهش ۴۳ درصدی داشته است؛ با توجه به بالا رفتن سن ناوگان حملونقل عمومی در کشور، لازم است در اینخصوص کمکهای بسیار بیشتری صورت پذیرد.
* تحقق ۱۵ درصدِ رشد پیشبینی شده در هدف برنامه ششم بابت رشد سهم ریلی مسافر از کل سفرهای مسافری
بر اساس بند ب ماده (۵۷) از قانون برنامه ششم توسعه، با توجه به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۱۸ / ۹ / ۱۳۸۶ به گونهای برنامهریزی شود که درطول اجرای قانون، سهم حملونقل ریلی مسافر حداقل باید به ۲۰ درصد برسد.
در ارزیابی این بند، گفته شده با صرفنظر از سفرهای مسافری که بهوسیله خودروی شخصی انجام میشود، سهم حملونقل ریلی مسافر از کل سفرهای مسافری که با وسایل حملونقل عمومی انجام میشود تا پایان سال ۱۳۹۸ برابر با ۹ درصد بوده است که نسبت به آغاز برنامه ششم ۱٫۷ درصد رشد نشان میدهد که بهمنزله تحقق کمتر از ۱۵ درصدی رشد پیشبینی شده در هدف برنامه است.
انتهای پیام/